Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456294
Jag har en v70 2.5FT tillverkad -08, men tror det är modellår -09. Tankar endast bensin.

Ungefär en gång om dagen börjar motorn rycka/hacka i några sekunder sen 3v tillbaka under semestern. Vi brukar då släppa på gasen då man blir lite orolig, och efter några sekunder blir det oftast bra igen. Nån gång har vi stannat helt och sen fortsatt direkt igen. Vid två tillfällen har motorn dött helt i samband med ryckningarna. En gång vid krypfart, den startade sen direkt igen. Igår dog den när sambon körde i 50 och den började hacka, när hon sen svängde av vägen märkte hon att den stannat. Den startade direkt igen men hon upplevde att den var aningens mer trögstartad.

Det hela började för tre veckor sedan på en resa i Sverige, nästan direkt efter vi tankat på nån okänd mack (udda kedja, minns ej) och sen körde ut på vägen igen. En slump eller hände nåt då? Har tankat 2 ggr till sen dess på andra ställen.

Jag kan inte provocera fram felet men upplever ändå att det oftast är vid svag acceleration det uppstår. Tänkte börja med att byta bränslefilter men har precis läst att det inte finns något utbytbart på denna modell!

Vad kan felet vara? Några gissningar? Inga varningar kommer upp men ska ändå kolla med Vida när jag kommer hem.
#1456331
Kass bränslepump eller spridarna. Men ingen aning du behöver läsa ut felkoder. Lär ju finnas loggat vilka cyl som misständer.

Annars är det väl bara bränsle-silen/"filtret" som sitter på pumpen i tanken som kan bytas. Om du mot förmodan fått massa skit i tanken.
#1456868
peckapecan skrev:Byt bränsletryckssensorn på högtryckssidan, känt problem, detta kan man göra själv.
Jag har lite problem förstå hur felkoderna kategoriseras i Vida Dice, vissa kommer med tidstämpel och andra inte. Men jag raderade felkoderna sist och efter att motorn dött igen så får jag samma felkoder igen så antar att de är färska:
284: ECM-P019300 Fuel Rail Pressure Sensor High Input
284: ECM-P008800 Fuel Rail/System Pressure - Too High

Låter som det du nämner? P008800 låter som nåt dyrare med kontrollmodul, men en möjlig orsak är just Fuel pressure sensor enligt felkoden, och det är väl det P019300 varnar för också? Så detta låter ju som en intressant sak att testa byta.

Vart sitter givaren på min bil. Någon som kan beskriva? Här är en bild jag hittade som är likadan som min motor, fast det är inte just min. När jag googlar så hittar jag bara på äldre bilar. Sitter det under plastkåpan framför motorn själva "railen"? Vart är då givaren?
Bild


Jag har åkt två ggr sen mitt första inlägg här (om man bortser från två väldigt korta turer) och felet fortsätter komma 1 gång per dag. Sist låg vi i låg fart och då dog motorn med. Det var efter detta jag läste av felkoderna på nytt. Tror ni på tryckgivare?
#1456882
Nu hittade jag bränsletrycksensorn. Lite framför oljepåfyllningen sitter den. Man ser den utan att ta bort något. Sen på högersidan sitter det som jag tror är en bilventil där man ska släppa på trycket har jag för mig.

Nuvarande givare heter Bosch 0261230239, men Mekonomen säger att jag ska ha 0261230238. Söker man med en 9:a på slutet på autodoc så kommer det bara upp 0261230238 med. Ska man anta att den blivit ersatt med 0261230238 då? Finns inte längre någon Mekonomen nära där jag bor så tänkte beställa på Autodoc för halva priset istället:

https://www.autodoc.se/bosch/7014929
Eller om detta går snabbare:
https://www.trodo.se/sensor-bransletryc ... 61-230-238
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]