Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jokos
#1456203
Har en xc70*08(fas 2). När jag kör så kyler den ett tag, sen blir det varmt och sen kan den hoppa igång och kyla igen. Bytte AC rem för 2mån sedan och då byttes även kylmedian ut. Det var 0,3 hg i den innan. Tror det blev fyllt till 0,8hg. Märkte nu på semestern att det gick att "lura" igång den till att kyla genom att gå ner på växlarna och ge den varv. Ca 3000-3500 så kom den oftast igång igen. Mitt i allt regnande när jag körde med husvagn efter på motorvägen så fick den för sig att det skulle vara varmt igen. Hela bilen immade igen på 5-10sekunder! Var ren tur att det inte hände något allvarligt! Efter ett tag kunde jag vädra ur bilen och ta mig hemåt. Vad är felet?
av xxargs
#1456272
Kontrollera spelet/glipan på magnetkopplingen - är det 0.7-0.8 mm och större så behöver det förmodligen shimsas eller använda någon ghetto-metod (påsförslutare/buntband etc) för att minska spelet, det finns många trådar om shimsning med olika stavningar (ch, sh, sch etc.)

Att det ibland kickade igång berodde nog på högre varvtalet gav en smula högre spänning från generatorn och med vibrationer etc. var precis så att magnetkopplingen kunde dra...
Användarvisningsbild
av LeifA
#1456387
De kompressorerna på 2008 och nyare har både magnetkoppling och reglerventil. Magneten brukar inte krångla på dessa, inte som de gamla V70. Om du förlorar halva mängden så går den kanske ibland och ibland inte. Hittade de läckan när de fyllde om?
av m2c
#1456449
Jag har fått något glapp i min kylarfläkt med liknande resultat. När den bryter på högtrycksvakten blir det skitvarmt i bilen. Antar att värmen sprids till evaporatorn när trycken utjämnas. Testa kolla om fläktarna går när den lägger av.

Har du vida eller autocom så kan du testa köra fläktarna via den. Dock funkar kylan som den ska när jag kör fort och får fartvind i kylaren.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1456478
Utifrån vad jag lärt mig här, på YouTube och andra ställen är det så gott som säkert reglerventilen på kompressorn som krånglar, i stort sett samma problem på min V70 -11.

Ersättningsventil finns lite varstans:

https://en.euro-klima.pl/ek25-7036-zawor-sterujacy.html

https://www.skandix.de/en/spare-parts/i ... r/1073399/

Jag köpte härifrån, då företaget utlovar bättre kvalitet och längre hållbarhet än originalventilen och omdömena är goda:
https://www.rkxtech.com/products/rkx-ac ... -rover-jag

https://www.ebay.com/itm/RKX-AC-Compres ... 632-2357-0

Amerikanerna är generellt noggranna när det gäller AC i bilarna, och duktiga på det, men vi får se när jag fått hem ventilen.
av Ceska
#1456484
Jag skulle också säga att i dem flesta fallen där det är kapacitetsstyrd kompressorn så är det styrventilen som strular. Jag bytte på min XC60 MY2011 D3 med PXC16 kompressor i början av maj månad och so far so good, jag tog den från Polen. På originalet fanns en liten plast pigg men det går att ha utan, som i mitt fall det var.
av xxargs
#1456573
Om högtrycksvakten/pressostaten löser ut så beror det på väldigt hög tryck (över 25 Bar) i kondensorsidan och har inget med kontrollventilen att göra, och varför det blir hög tryck beror på att kondensorn inte kyls ordentligt vid lägre fart och stillastående - därför är kondensorfläktens (som kan vara samma som kylfläkten) funktion ohört viktigt då det behöver inte vara speciellt många sekunder vid stillestånd för att värmen och därmed trycket går upp i kondensorn så högt till att högtrycksbrytaren löser då effektflödet kan vara flera kW i värme och ganska lite att värma upp.

Kompressorn skall alltid kunna pumpa i högsta kapacitet när det inte styrs ned/stängs av sensorn i evaporatorn (eller av pressostat på lågtrycksidan) om kondensorfläkten fungerar som den skall och fungerar inte temp-sensorn i evaporatorn/lågtryckpressostaten så brukar det resultera att det blir frost och is på den tjocka röret och att det börja flyga snöflingor i ventilationsluften.

---

Att kolla är högtryckpressostaten - i äldre designer så matades magnetkopplingen och kondensorfläktströmmen genom pressostaten och har man haft fastrostad eller trög kondensorfläkt så kan denna brännas sönder och inte fungera som tänkt.
av Erik Å
#1456577
xxargs skrev: fre 30 jul 2021, 22:40 ...Att kolla är högtryckpressostaten - i äldre designer så matades magnetkopplingen och kondensorfläktströmmen genom pressostaten..
Om nu 22 år gamla V70 mk 1 räknas som "äldre design" så har de faktiskt analog tryckgivare på högtryckssidan, ingen vakt.
Men det kanske har gjorts besparingar på nyare årsmodeller? :-D
av xxargs
#1456582
Som sagt vet inte brytpunkterna för resp kompressorgeneration - men har den kontrollventil i kompressorn så är det oftast att man också har analoga tryckgivare och då blir det att undersöka varför kondensorfläkten inte drar igång fast kondensortrycket är högt (över 14-16 Bar brukar högfartsläget på kondensornfläkten dra igång på de flesta bil-AC) - trots all verkar övertrycksskyddet fungera i och med att kompressorn stänger av sig pga. för hög kondensortryck och då är det knappast problem med kontrollventilen.

.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]