Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olesch
#1456116
Hej,

Jag har en V70 D2 -2014 med D4162T motorn och powershift växellåda med 16000mil på mätaren.

Vid körning och gaspådrag upplever jag ett slamrande ljud som hörs in i kupen samt även när man har rutorna nere. Ljudet är mest påtaligt vid ca 1500-2000 varv och när motorn är varm.

Generatorhjul, remspännare, vattenpump och tillhörande kamremssats ink hjul har nyligen bytts men ljudet kvarstår fortfarande.

Jag har försökt att leta på nätet efter tänkbara felkällor och där är en del information gällande dieselspridarna och att dessa skulle potentiellt kunna skapa missljud. Alla spridare ser ut till att vara täta. Jag har provat att köra STP additiv för rengöring/smörning men utan resultat. Jag har funderat på att ta ur spridarna och rengöra dessa i en ultraljudstvätt. Någon som har erfarenhet om det? Är det värt det eller är det bättre att köpa nya? Om, behövs dessa att kodas/kalibreras in av volvo?

Idag så upptäckte jag att det verkar vara en del övertryck i motorn. Efter en bits körning så skruvade jag av oljepåfyllningslocket till motorn och det poffade rejält. Första tanken då är att vevhusventilationen skulle kunna vara igensatt. Skulle detta kunna vara en anledning till det slamrande ljudet? Vart sitter vevhusventilationen på D4162T motorn? Är det värt att ta loss och rengöra eller beställa ett nytt kit?

Tacksam för alla svar :)
av KalleJ
#1456232
Nej spridare behöver inte kalibreras.

Tror vevhusventilationen sitter ihop med oljefilterhuset + ett par slangar varav minst en har ventil på.
Inte superinsatt på diesel-snurrorna.

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]