Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mjaolsson
#1456058
Här kommer mycke info.
Har en v70 2.4d 2010 manuell 29500 mil.
Motorn larmade när vi körde ut på motorvägen "hög motortemp, sänk farten"
Körde åt sidan och stod stilla, och larmet försvann.
Har en nyinköpt blåtandsenhet som jag satte in, motortemp visade 109 grader.
Körde hem och tempen låg vid 107 grader.
Nu har jag bytt termostat, hjälpte inte. Bytte vattenpump och kamrem. Provkörde idag, hjälpte inte. Går upp till 106 grader vid landsvägskörning. Nu vete pelle vad jag ska ge mig på. Lurar på om tempgivaren kan visa för varmt?
För ca 6 mån sedan så började fläktarna gå efter att jag stoppat bilen. De va därför jag beställde blåtandsenheten. Anade att något va fel.
Jag har 2 st såna här v70. Denna bilen får jag inte lika bra värme i kupen. Har spolat kupebatteri, ser ut som bra flöde. Lite konstigt när motortemp är för varm.
Någon som har en ide?
av KalleJ
#1456065
Kolla så de inte ligger skräp mellan kylaren och AC-kondensorn.
Bjöda fenor på kylaren? Dags o byta kanske?
Dålig gummislang som kollapsar med undertryck från vattenpumpen? (märks med lite mer varvtal)
Byt och spola systemet om du hittar några suspekta.

Annars håll koll på vätskenivån. Inte så att den sjunker?
Att fläktarna går när man står still är normalt speciellt sommartid och med a/c på.

Oljenivån är OK?
av Cox
#1456084
Har du kontrollerat kabel härvan som är under luftslangen som sitter mot luftfilter lådan

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Cox
#1456187
Japp om jag inte minns fel, går det kablar där som leder till temp givaren. På min 09:a som jag hade tidigare var kabeln av och så gick fläktarna flera minuter efter jag stängt av motorn.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Cotag
#1456213
Har du kollat så motorn verkligen blir så varm som 107 grader?
Eftersom du har en till likadan bil så kan du ju starta båda samtidigt och kolla med någon juste vanlig termometer, såg att Biltema hade en infraröd för en tvåhundring.
av Mjaolsson
#1456216
Ja det blir nästa steg. Att kolla så tempgivaren stämmer. Är på jobbet och jobbar natt nu och ska låna hem den infraröd tempgivare. Så det blir morgondagens gymnastik.
av Mjaolsson
#1456339
Jodå temperaturmätaren stämmer. Mätte motortemp idag med ir. 103 grader, samma som på telefonen. Upptäckte idag ett skvalpane ljud från kupe värmaren. Kan va luft som ställer till det. Phu får väl se om man kan bli av med den på något sätt.
av Mjaolsson
#1457980
Nu blir man snart tokig.
Har bytt vattenpump, termostat, värmebatteri, kylare, locket till exp kärl. Kalibrerat tempgivare. Ja och motorn blir fortfarande över 100 grader och går ner till 97 grader ibland. Jag kopplade bort värmepaketet innan jag bytte det och satte en slang på rören. Den låg stabilare vid 97 grader då. Har inte kotrollerat öppningstemp på nya termostaten. Den som jag bytte funka, öppnade vid 92 grader.
En sak till, när jag bytte kamrem och pump var pumpens skovlar annorlunda, kan det varit problem med cirkulation tidigare?
Någon som har erfarenhet från detta får gärna höra av sig. Bifogar bild på pumpen
Bilagor
20210727_131201.jpg
20210727_131201.jpg (773.66 KiB) Visad 1339 gånger

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]