Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456313
Har en v70 2,0f som andra bil, som många beskriver är den otroligt slö vid omkörning i 80-90 men det funkar. Inte haft något motormässigt strul ännu, efter 1,5 år.

Körde på E85 ibörjan på sommaren, kanske 5 tankar. Tomgången var lite svajig, det var det som jag märkte. Nu på bensin igen och tomgången normal.
av Rådlös
#1456423
Jag hade en V70 2.0F -08. Det är lite byråkrati med dom när det gäller effekten. Så länge den räknades som Miljöbil var den på 147 hkr. Men efter 5 år fick den inte heta miljöbil längre. Då sänktes effekten till 145 hkr och drivmedlet angavs till enbart bensin. Tidigare hade det stått Bensin/Etanol i registreringspapprena.
OBS! Detta är alltså politiker som svamlar och har beslutat att det skall vara så. Jag som alltid tankade E85 i den var nöjd med den. Visserligen hade den bara 190 Nm i vridmoment, men det gick att köra för fort med den. Och även att spruta grus (vad det nu skall vara bra för?) med den. Min var vanlig manuell växellåda. På femmans växel varvade den tämligen exakt 3000 varv vid 100 km/tim. Den drog i genomsnitt 1,18 l/mil på E85. Markant mera om man hade släpkärra. Den har höga motorvarv, klagar några på. Jag var mer störd av däck och vindbruset. Då hade jag ändå Michelin Energy på den. Det hördes tydligt om det var gammal eller ny asfalt.
Adaption nämnde någon. Eftersom jag alltid körde på E85 så var det inget problem i mitt fall. Men kolla gärna ett antal äldre inlägg här på forumet om detta så ser man att det är en rätt stor andel av dom som har problem som också höll på att byta bränsle hela tiden. Kör man en FFV (Volvo och Fordspråk för E85-bilar) så håller man sig till ett och samma bränsle hela tiden. Då går bilen bäst. Många tvingades byta spridare, men ofta var det i ett tidigt skede så dom flesta nuvarande bilarna bör ha spridare av senare tillverkning. Och bara som upplysning, jag startade bilen en vintermorgon i 27 minusgrader. Det gick utan problem. Jag hade glömt eller förträngt att koppla in motorvärmaren på kvällen innan. För den som inte vet, alla Volvo FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Fabrikat Calix (Volvo Original) så den är fullt utbyggbar med tillbehör om det inte redan är gjort.
Och det här med låskistor och AC-anläggning m.m. har ju inget med bränslet att göra. Det gäller alla V70 och en massa andra bilar därtill.
Trafikskatten var under 1500 kr när jag sålde den. Jag tror det gäller fortfarande?
Min hade gått 3700 mil när jag köpte den och näst intill 16000 mil när jag sålde den ungefär 10 år senare. Så jag kan säga att jag har haft en rätt lång provkörningssträcka.
#1458004
Har en 2.0f -11 som jag ägt nu i ett par månader och kan bara instämma med "Rådlös" här ovan. Den varvar det gör den. Vid motorvägs körning i 110km/h så funkar det helt ok men börjar man komma runt 120-130 som inte är helt otroligt att man kör i så är den inte så kul, då vill jag gärna ha en 6:e växel. Jag kör ungefär 65mil på en tank (bensin) etanol tankar jag inte.. och det tycker jag är helt ok! Jag kör mestadels stadstrafik och till o från arbetet. Köpte just 2.0f för att få en rimlig bränsleförbrukning men skulle jag stå idag mellan en 2.0f och 2.5ft till samma pris o skick så skulle jag välja den större motorn och ta en högre bränsleförbrukning. Och just det pga att den varvar högt på motorvägarna. Och ja däck ljud hörs, jag kör ändå med "premium" däck.. så kör du mycket motorväg välj ngt annat kör du 1-2 veckor kanske när ni ska på semester så kanske inte varvtalet har så stor betydelse. :-)
Senast redigerad av 1 Christian912, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1458008
Å andra sidan kommer man runt 65 i en 2.5FT också på bensin :party: Inte på E85 som jag kör dock.
Tror inte en 2.5 är speciellt mycket dyrare i dagsläget, de nyaste närmar sig 10 år.
av KalleJ
#1458009
@Steffe3, Långkörning ja, 1.23 är väl de lägsta jag haft tålamod att komma ner i på E85. Det blir ju en bra bit under liter milen på bensin. Går att komma lite lägre om man har bättre tålamod.
Gör man två riktiga omkörningar så är ju bränsleekonomin sabbad för halva resan ungefär :-D

Annars är 1.4+ mer normalt för mig med kortkörningar vintertid på E75 med automaten.
Senast redigerad av 5 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1458010
~1.1 tror jag att jag ligger (sommartid), men med manuell. Brukar vara ~3-4 mils resor, så inte jättelånga resor, men inte kortkörning heller skulle jag säga.
C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]