Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Winters
#1455841
Jag har precis fixat ABSen på min V70 modellår 2013 och tänkte dela med mig av några erfarenheter.
ABS lampan började lysa, farthållaren funkade ej och city safety ur funktion. Jag läste ut C0034 07 dvs trasig ABS givare höger fram mha enkel obd dongel och en app på telefonen.
Enkelt tänkte jag och åkte till en av de erkända firmorna med anslutna verkstäder och inhandlade en ny givare mha regnumret.
Givaren hade rostat fast rejält men efter 20 min, wd40 och polygrip var nya givaren på plats.
Ny felkod C0034 4A som betyder felaktig givare. Godtroget litade jag på att jag köpt rätt givare och gjorde ytterligare felsökning. Mätte med oscilloskop och fick fyrkantvåg från båda framhjulen. Korskopplade höger och vänster framhjul. Höger givare inkopplad på vänstra sidans kablage gav hastighetssignal i appen men inte tvärtom. Började misstänka kablage till styrenheten eller själva styrenheten… vilket kan bli dyrt.
Googlade lite till och såg att V pa rts sålde ABS givare för bilar med och utan kollissionsvarnare. Jag beställde den gråa för bilar med kollissionsvarning, monterade den och nu funkar allt igen !
Givaren jag först köpte ska vara samma märke (ATE) som Volvo använder hade artikelnummer 24.0711-5198.3 och funkade alltså inte. Rätt givare tror jag heter 24.0711-5241.3 när jag kollade ATEs hemsida.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]