- lör 24 jul 2021, 12:10
#1455502
Nödhjulet är som sagt bara avsett att ta sig kortare sträckor med och max 80km/h. Det är dock inga problem att köra på det, enda som sker är att bilen sliter och rycker i det hjulet pga att det snurrar fortare så färd på halt underlag/grusväg kan bli roligt när bilen först orsakar lite sladd och sen häver den sladd som den själv orsakat. Finns anledning jag har kvar mina gammla fjuttiga 215/65-16 som reservhjul så jag inte är beroende av att däck lagas på dagen. En nödlösning för lite längre färd kan vara att också rycka ur kontaktet till haldexpumpen ur styrenheten under bakaxeln om man är extra nojig och vill ha kvar bilens säkerhetssystem inkl ABS så man bara tappar AWD:n och inget mera. Funkade för mig när pumpen pajade att klippa av kabeln och biilen fungerrade som en FWD med full funktion på resten som går via samma säkring.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..