Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455570
js1 skrev:Jag hade en V70 T4 PS 2013. Trevlig bil, hyfsat pigg och snål. Men lådan rasade efter 4000 mil. Gick på garanti. Man bytte ventilhuset. Gick nån månad så fick jag varning om nedsatt funktion växellåda. Då byttes oljan igen. Körde den därefter 3000 mil utan problem. Lite ryckig vid kökörning och man fick smyga igång för ryckfri start. När den var kall på vintern gungade/ryckte hela bilen de första 10-15 metrarna vid start för lådan verkade ha svårt att hitta dragläget. Detta var dock enbart vid första ivägkörningen med kall låda. Sammantaget tappade jag förtroendet för lådan och bytte in bilen mot nuvarande innan maskinskadeförsäkringen gick ut.
Oj,!! Det var inte kul!!! Det var en sån bil jag funderade seriöst på häromdagen. Tur att denna tråden dök upp, och att bla du delade med dig av era synpunkter/erfarenheter.
Hur mycket låg din förbrukning på annars, med T4an?
#1455575
Det är väl framför allt dubbelkopplingslådor med våta kopplingslameller som haft problem hos många olika tillverkare. Det är samma olja som sköter hydrauliken som kyler lamellerna så den kontamineras snabbt. Därav täta oljebyten på dessa lådor.
#1455576
Volvoold skrev:Det är ju rätt bra. En 2,5 T med aut borde ligga minst 2-3 dl mer.
Min 2.5T automat drog 0,94 på 4000 mil, bor i Stockholm så ganska mycket stadstrafik
#1455577
frasse4 skrev: lör 24 jul 2021, 22:33
Volvoold skrev:Det är ju rätt bra. En 2,5 T med aut borde ligga minst 2-3 dl mer.
Min 2.5T automat drog 0,94 på 4000 mil, bor i Stockholm så ganska mycket stadstrafik
Oj, det var bra!! Ja, då är det ju värt 1 dl till för det mustiga motorljudet i femman. :-)
#1455580
frasse4 skrev:Det är väl framför allt dubbelkopplingslådor med våta kopplingslameller som haft problem hos många olika tillverkare. Det är samma olja som sköter hydrauliken som kyler lamellerna så den kontamineras snabbt. Därav täta oljebyten på dessa lådor.
Ja, ur oljesynpunkt kan det vara ett problem. Annars är det de torra lamellerna som brinner upp då och då, kanske framför allt för att många förare tror att de lådorna är lika stryktåliga som en momentomvandlarlåda. Se bara på problemen Volkswagen haft med torrlamellkopplingarna i taxibilarna.
#1455797
apersson850 skrev: lör 24 jul 2021, 23:02
frasse4 skrev:Det är väl framför allt dubbelkopplingslådor med våta kopplingslameller som haft problem hos många olika tillverkare. Det är samma olja som sköter hydrauliken som kyler lamellerna så den kontamineras snabbt. Därav täta oljebyten på dessa lådor.
Ja, ur oljesynpunkt kan det vara ett problem. Annars är det de torra lamellerna som brinner upp då och då, kanske framför allt för att många förare tror att de lådorna är lika stryktåliga som en momentomvandlarlåda. Se bara på problemen Volkswagen haft med torrlamellkopplingarna i taxibilarna.
Vilket allting i sin tur beror på att lamellerna är av tvång underdimensionerade. I våtkoppling blir oljan kontaminerad i förtid eftersom lamellerna slits hårt, och i torrkoppling bränner man lamellerna.

Att använda tillräckligt dimensionerade lameller skulle kräva en mkt större växellåda, och det får inte plats.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]