Sida 1 av 3

V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: ons 21 jul 2021, 18:52
av Oggler
Jag är på vippen att slå till på en beggad V70 D2 2013. Dryga 19 000 mil på mätaren. I min okunskap så upptäckte jag ganska sent i den här processen att det sitter en Powershift-låda i den här bilen. Är det något man ska akta sig för när det börjar bli lite mil på mätaren? Bilen är fullservad på volvo under alla år. Och det finns inga felkoder eller annat som tyderpå att automatlådan skulle vara deffekt på något sätt. Den går helt problemfritt också. Växlar mjukt och fint.

När jag googlar på ämnet så får jag känslan av att äldre powershift verkar vara lite mer benägna att trassla än geartronic. Samt dyrare att reparera.

Att D2 är en riktig väglus vet jag redan. Men skatten är låg och den går snålt och billigt (bara växellådan håller ihop:-)

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 08:10
av apersson850
Om bilen saknar dragkrok är det i alla fall bevis på att lådan inte utsatts för släpdragning.

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 11:15
av volvofantast
Det är mer problem med den lådan än geontronic lådan,sen om man väger köpa en powershift låda vågar jag inte svara på

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 11:40
av apersson850
För övrigt anser jag att även med en sådan som jag själv har, en XC70 D5 Polestar AWD automat är förbrukningen så rimlig att en D2 inte är värd vad den sparar in.
Sen kan jag inte ha den alls, för den är för dålig dragbil, men även om jag bara skulle köra bilen hade jag inte valt den.

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 12:47
av volvofantast
Hade heller inte valt den motor och lådan

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 13:21
av TommyP86
Är den bytt? Isf kan du köpa den. Är den inte bytt, gör det inte.
Oljebyte minst var 3000 mil om du frågar mig, materialet för det ligger på ca 1600kr.
Och köp all garanti du kan, oavsett.

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 18:54
av Volvoold
TommyP86 skrev:Är den bytt? Isf kan du köpa den. Är den inte bytt, gör det inte.
Oljebyte minst var 3000 mil om du frågar mig, materialet för det ligger på ca 1600kr.
Och köp all garanti du kan, oavsett.
Menar du att han inte ska köpa bilen om växellådsoljan inte är bytt? Eller menar du hela växellådan?

Volvo har väl 9000 mil intervall på powershift-oljebyte?
Har det varit problem eftersom du rekommenderar 3000 mil?

Jag frågar därför att jag kollar på en T4 med samma växellåda. :-)

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 19:03
av TommyP86
Hela lådan ska vara bytt (eller så ska bilen vara mycket billigare)
Lådan är nummerändrad flera gånger, så att köpa en med originallådan är inte så smart. Man kan ha tur, men också otur.
Volvo rekommenderar 9000 på t4, men du bör absolut inte köra så långt. Kopplingarna ligger i samma olja som resten av lådan, vilket innebär föroreningar från lameller, som till slut sätter igen filtret.

Finns billiga satser med olja på autodoc, 6L och ett filter är vad som behövs.

Men det bör absolut sägas att det är en i mitt tycke trevlig låda annars. Den har lite svårt med krypkörningen, som dom flesta dubbelkopplingslådor.

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 19:06
av Volvoold
Är alla powershift-lådor orginal i bilarna dåliga, eller är det mellan vissa årtal?

Re: V70 D2 2013 Powershift? Ska man passa sig för det?

Postat: tor 22 jul 2021, 23:07
av Volvoold
Vilken motor och växellåda (automat) ska man välja om man vill ha en bra och pålitlig V70?
Finns det nån, eller ska man kolla på tex BMW F10?