Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454787
Att du har olika uppgifter beror på att konstruktionen ändrades under modellåret. Tidiga bilar har säkring (13), sena har det inte. Gränsen brukar gå vid tillverkningsvecka 46.
Så om du har en sen version drivs dimstrålkastarna direkt från CEM. På tidiga modeller via ett relä vid CEM.
#1454790
apersson850 skrev:Att du har olika uppgifter beror på att konstruktionen ändrades under modellåret. Tidiga bilar har säkring (13), sena har det inte. Gränsen brukar gå vid tillverkningsvecka 46.
Så om du har en sen version drivs dimstrålkastarna direkt från CEM. På tidiga modeller via ett relä vid CEM.
Oki tack för infon, då har jag uppenbarligen en sen version. Finns det några mer skillnader värt att nämna vad gäller sen/tidig version som du känner till på rak arm? Helljusvarning har jag iaf inte efter som den signalen numera bara används till att trigga relä i min bil.
#1454824
Doomis skrev:Den här killen löser det på ett annat sätt än att ta ur lampor eller säkringar.
LSM byggnationer
Går ju att lösa på andra sätt också, genom att byta till DRL och koppla om så dom inte kan lysa med halvljuset. Visserligen lite meck det med, men kanske lättare i längden än att byta till besiktningen ;P

Jag köpte en enhet som sköter det med skymningssensorn istället, så den sköter allt automagiskt :P
#1454879
Jag använder dimljusen som DRL mha en vparts-grunka, dvs när ljusvredet står längst till vänster är dimljus på och halvljus av. I läget längst t h är halvljus på och dimljus av. I läget längs till v blinkar helljusindikatorlampan om det är mörkt ute som påminnelse att halvljuset bör sättas på. Är ändå ganska säker på att jag får en tvåa på bes oavsett och därför är nu är kablarna rykta inför morgondagens besiktning. Ett annat alternativ kan vara att sätta åtkomliga strömbrytare på kablarna men jag får se hur det känns nästa år.
#1454885
https://photos.app.goo.gl/3dnn8a6rFWZ4q4FNA

Köpte den lilla mackapären från en kille i Ryssland, tog en mindre evighet att få hem den dock (beställde första gången i december, men posten/tullen nekade första vändan).

Men när jag väl fick den så fungerar den klockrent :)

Har också en CFE, men den har lite egenheter för sig som gör att jag inte vill använda den för att sköta ljuset (helljuset hänger sig igång ibland), vilket har gett en del (förståeligt) sura miner på vägen.
#1454921
MagnusR skrev: Oki tack för infon, då har jag uppenbarligen en sen version. Finns det några mer skillnader värt att nämna vad gäller sen/tidig version som du känner till på rak arm?
Jag kände inte till denna heller, men såg den när jag tittade i elschemat för tidig respektive sen version.
Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]