Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harrysson
#1454719
Har en v70 2,4D awd 2015 med sportpaketet. Nu har en nivådämpare bak börjat läcka :(

Tänkte köpa en beg nivådämpare på bildelsbasen. tyvärr kan jag inte se vilket artikelnummer mina nuvarande har, har någon koll på om det är skillnad på nivådämpare standard chassiet vs Sport chassit?

Dom jag hittar på bildelsbasen är följande nummer.
31302601
31408418

Skulle det funka att köra med olika artikelnummer på nivådämpare? är lite snål och vill inte byta både när en är trasig :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1454746
Om bilen är sänkt från normal höjd brukar det innebära en annan Nivomatdämpare. Annars kommer den att försöka höja bilen till originalnivån.
av Harrysson
#1454848
Hej
Kollade på VIN-dekalen ser lite annorlunda ut på min bil

Står
Typgodkännandenummer:
Vin nr:
Vikter:
2015
10
711--16
Momentum

Får testa om jag kan rengöra själva dämparen så jag får fram numret där bakom skiten, Annars är det bara för mig att åka in till min Volvo ÅF och höra om dom kan hjälpa mig
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1454856
...och då kollade du dekalen på B-stolpen på passagerarsidan , i öppningen till bakre passagerardörr?
Om det inte går att se någon optionkod, typ av interiörfärg osv, så får man ringa Volvo eller titta på själva dämparen ja.
(var inte medveten om att Volvo hade slutat med denna information på VIN-dekalen, men jag sysslar ju normalt med lite äldre fordon)
av Harrysson
#1455129
Kollade på den lappen vid B-stolpen, Fick tag i numret nu på dämparna 31255535 men var dåligt med såna beg så blir bara att åka in till Bilia och köpa en ny :(
Användarvisningsbild
av Hioda
#1455345
Jag fick nedslag på båda mina nivomat. Jag köpte ett konverteringskit till vanliga dämpare. Betydligt billigare och kan byta till nya 3 ggr till för samma pris.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]