Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kjel
#1454660
Sliter dekk på innsiden. Mest på venstre foran. Nye bærearmer framme og firehjulskontroll i fjor. Har hatt firehjulskontroll 4 ganger de siste 5 år. Kuler og tannstang skiftet tidligere. Blir ikke bedre. Hva kan det komme av?
av Kjel
#1454702
Orginalfelg og standard dekk. Skiftet hjullager begge sider. Alle gummidetaljer i forstilling skiftet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1454704
Rätt viktindex och inte kinesiska däck?
Kan vara nåt bak som gör att du får ett högre slitage fram, även om det är ovanligt.
av Kjel
#1454781
Continental dekk. Får prøve å skifte gummiforinger bak.
av v70norge
#1455433
Sjekk foringene på de langsgående bærearmene bak , foringene ligger under plastdeksler i fremkant av bærearmene.
På min bil var de løse sideveis grunnet rust, førte til skjevslitte dekk fremme, på innsiden.
Merket også at bilen "vandret" i svinger.
av Erik Å
#1455455
Mät längden på staget mellan yttre och inre styrled. De ska vara lika långa på båda sidorna annars slår Ackerman osymmetriskt vid vänster- och högersväng.
På min bil var styrväxeln felmonterad från fabrik, jag fick flytta ratten på splinen för att få stagen lika långa. :-/
av Erik Å
#1455596
Kjel skrev: lör 24 jul 2021, 20:28 Takker, skal sjekke.
Hur mycket toe-in har du på framaxeln? Har man råkat få toe-out så slits däcken hårt på innerkanten.
Är bilen kursstabil även vid gaspådrag och inbromsning? Om man behöver parera med ratten för att hålla rak kurs så tyder det på att det är glapp någonstans så att toe ändras vid belastning.. Har varit där, hade en sliten inre styrled ;-)
av Kjel
#1455949
4-hjulskontroll juni 2020, alle verdier grønne. Indre styreledd skiftet for 3 år siden.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]