Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ponjak
#1454628
Jag inbillar mig att min bil har börjar ”pysa” mer vid gaspådrag men även när man släpper av på gasen eller när bilen växlar så har den börjat ”dumpa” ganska högt när turbon slutar ladda.
Det har inte varit förr iallafall.

Tycker inte jag märker så stor skillnad på bilen i övrigt utan den går som den alltid har gjort känns det som. Varken slö eller jättepigg
(som en normal V70 gissar jag )
Det är just dumpljudet jag tycker är lite störande.

När jag kokar felkoder så såg jag följande som säkert har något med det att göra.
Vad kan felet vara tror ni ?

- Övervarv turbin turbokompressor/kompressor
- Turbo/Kompressor A, Undertryck
#1454920
Jag råkade ut för detta fel på min bil för några veckor sedan. Eller ja, det har förstås varit där ett tag, och sakta blivit värre. Den utlösande faktorn kom när bilen började klaga under bra pådrag uppför en brant backe med husvagn efter. Då blev läckan så stor att ECM fann den orimlig.
I mitt fall var slangarna hela, men det fanns ett hål som en lillfingernagel i aluminiumröret under motorn. Dessutom hade dräneringshålen, som ska finnas, under laddluftkylaren blivit större med åren. Tillsammans blev läckan så stor att kombinationen av tryck och flöde inte gick ihop längre.
Bilen gick som vanligt före reparationen, men jag hade märkt en långsamt ökande bränsleförbrukning. Begrep inte vad den berodde på, men den sjönk med 15% efter reparationen, så det blev uppenbart.

Vid felsökningen klagade bilen på att det var för högt flöde, eller på att givaren var knasig. Vilket det var räckte det att gasa till på tomgång för att avgöra. Ett tydligt fräsande ljud hördes under maskinen.
av Ponjak
#1455075
apersson850 skrev: tis 20 jul 2021, 10:15 Jag råkade ut för detta fel på min bil för några veckor sedan. Eller ja, det har förstås varit där ett tag, och sakta blivit värre. Den utlösande faktorn kom när bilen började klaga under bra pådrag uppför en brant backe med husvagn efter. Då blev läckan så stor att ECM fann den orimlig.
I mitt fall var slangarna hela, men det fanns ett hål som en lillfingernagel i aluminiumröret under motorn. Dessutom hade dräneringshålen, som ska finnas, under laddluftkylaren blivit större med åren. Tillsammans blev läckan så stor att kombinationen av tryck och flöde inte gick ihop längre.
Bilen gick som vanligt före reparationen, men jag hade märkt en långsamt ökande bränsleförbrukning. Begrep inte vad den berodde på, men den sjönk med 15% efter reparationen, så det blev uppenbart.

Vid felsökningen klagade bilen på att det var för högt flöde, eller på att givaren var knasig. Vilket det var räckte det att gasa till på tomgång för att avgöra. Ett tydligt fräsande ljud hördes under maskinen.
Oj det var ju ett stort hål enligt mig 😱.
Fick du krypa in under bilen och demontera plastkåpan för att hitta hålet ?
Har du några bilder på hur det såg ut där skadan var ?
#1455087
Jag var ute på färd med husvagn när detta hände, så det blev närmsta verkstad, vilket råkade vara Nybergs i Jönköping.
Ja, kåpan fick av, men jag har hasplåten av aluminium under motorn på min bil.
Bilder har jag inte, men det var i en svets till ett fästöra på röret som hålet uppstått. Rör och slangar fick bytas, för utförandet är ändrat sen min bil gjordes.
av Ponjak
#1455206
Okej får rulla under bilen och kolla lite. Jag har tänkt att om det är hål någonstans så borde bilen gå så mycket sämre och att det borde vara något annat fel. Men eftersom din gick som vanligt så börjar man ju fundera lite.
Värt att kolla innan man fortsätter :)

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]