Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ponjak
#1454627
För några dagar sen så börja bilen tjuta och blinka på morgonen. Jag stängde av det och hoppades på att det bara var en tillfällighet.
Imorse när jag tittade ut så stod bilen och blinkade för fullt men larmsignalen var tyst men den stänger väl av sig efter en stund. Jag låg och sov så jag vet inte när larmet startat.

Ingen info i displayen vad som larmat och när jag kopplade in felkodsläsare så fanns det inga felkoder heller.

Har sökt lite men det mesta verkar handla om att kupéfläkten startar larmet men den har ju inte gått nu mitt i sommaren.
Vad kan det vara för fel ?

Bilen ifråga är en Volvo V70 D3 - 2011
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1454632
Har du en rörensesensor ( den reagerar på infrarött ljus ) så kan det va den som går igång. Tror den sitter i taket, en liten dosa. Den ska gå att stänga av med en knapp. På min S80/99 sitter knappen på mittkonsollen.
Screenshot_20210718-112820_Tradera.jpg
Screenshot_20210718-112820_Tradera.jpg (15.71 KiB) Visad 1056 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Ponjak
#1454633
Har ingen knapp men går väl att stänga av i menyn på inställningar säkert.
Kan testa detta men frågan är vad som skulle kunna utlösa det. Jag har haft samma parkering i många många år.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1454652
Som GLIZ säger, värme kan göra både det ena och det andra. Konvektionen kan få något att röra sig, och det gillar inte larmet. Även värmen i sig är ju en form av rörelse, så det kan säkert ge utslag det också.

Tror det ska gå att se i VIDA vad det är som löser ut, men det förutsätter ju att man har tillgång till det :P
av Ponjak
#1454659
Det har löst ut tidigt på morgonen så då har det ju inte hunnit blivit så varmt.
Jag funderar på om det kan vara något med solen och ljusreflektioner osv som löser larmet.
Har aldrig varit något problem förut som sagt och har haft bilen i många år.
Ska testa att stänga av rörelsedetektorerna. Segt att det inte gick att stänga av dem helt direkt bara utan man kunde bara välja ”stäng av en gång” eller att man skulle få upp så man kunde välja i displayen varje gång man stänger av bilen.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1454672
Jag har lagat ett par bilar med problem med kontakten till huvlåset. Man kan bygla den och se om den larmar ändå.
av Stamj
#1454685
Hade samma problem med min XC70. Men den varnade även ibland för att motorhuven var öppen även fast den inte var det. Lösningen var att verkstaden klippte larmkabeln till motorhuven. Nu larmar den inte spontant själv igen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1454688
Upp med huven, slå igen den, upprepa några gånger och avsluta med att dra igen den ordentligt. Det har löst problemet för mig i två år på en volvo, gjorde sedan samma igen och höll ca två år till :)
av Ponjak
#1454734
Har aldrig varnat eller så att huv är öppen.
Ska öppna och stänga några gånger så får vi se om det hjälper.
Läste om Batteriet till sirenen börjar bli dåligt så låter det inget utan det är bara lampor som blinkar ?
Då kan man ju utesluta det iallafall om så är fallet.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]