Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stamj
#1454489
Hej!

Vi har gått och blivit sugna på taktält och fastnat för Thules modeller. Men enl deras hemsida och även säljaren i butiken går det inte att använda någon av deras modeller på vår XC70 D4 2013. Säljaren kunde inte svara på varför, bara att det inte gick. Om man kollar på andra tillverkare så verkar de inte ha något problem med vår bil.
Är det utformningen av takräckena på XC70 som de har problem med? Tex V90 kan ha de flesta modellerna av Thules taktält. XC70 har en maxvikt på taket på 100 kg vilket inte sticker ut som speciellt lågt.

Är det någon som testat Thules taktält på XC70? Går det att använda även om de inte rekommenderar det eller kommer taket falla av om man ens tänker tanken på att montera deras tält?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1454625
Jag har aldrig tänkt tanken att ha taktält. Däremot vet jag av erfarenhet att det går utmärkt att dra en husvagn bakom en XC70.
En sak som jag definitivt vet är att jag skulle vilja se på när du provmonterar tältet, så jag får uppleva när taket trillar av bilen!
av monza
#1454653
Taktält är coolt. Husvagn är för sossar som är kungar på campingplatsen över en Sofiero.

Thule har restriktioner kring vissa av deras lastbärare pga risk för takskada. Exakt vad skaderisken är, kan jag inte svara på mer än dom uppger att det blir en förskjuten tyngdpunkt som kan skada taket med nått av just Thules lastbärare. https://taktaltarna.se/pages/passar-min ... or-taktalt
Jag har en i min omgivning som söker info om detta då dom också vill använda taktält på sin XC.

Jag checkar o ser om dom fått mer info om varför o lösning

Mvh
av Loofy
#1457499
Hittade en 'allmän' guide kring taktält och div begränsingar som kan finnas här:
https://taktaltarna.se/pages/passar-min ... or-taktalt

Ev kan det ju vara så att Thules tält kräver ett för långt "rent" takräcke än vad som är möjligt på XC70? Ev kanske det finns ett lämpligt alternativ till XC70 på sidan oxå?

(jag har inget med taktältarna att göra.. dvs detta avser inte vara någon form av marknadsföring)

MVH
Loofy
av monza
#1457611
Stamj skrev: sön 18 jul 2021, 16:57 Monza

Tack! Hoppas du får tag på något matnyttigt!
Hej. Tyvärr inte. Dom har släppt den lösningen för tillfället då dom inte vet varför det inte ska fungera men dom törs ändå inte chansa...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1457685
apersson850 skrev: sön 18 jul 2021, 10:51 Jag har aldrig tänkt tanken att ha taktält. Däremot vet jag av erfarenhet att det går utmärkt att dra en husvagn bakom en XC70.
En sak som jag definitivt vet är att jag skulle vilja se på när du provmonterar tältet, så jag får uppleva när taket trillar av bilen!
Hu vad negativt. Jag tycker det kan vara en cool grej. Man behöver inte ligga i husvagnstempo utan kan ligga i motorvägstempo och som enkel övernattning kan det ju funka. Jag tillhör ju den lite äldre generationen som varit på tältsemester
Användarvisningsbild
av pb81
#1457698
Perfekt för en helg med fiske o slippa dra med husvagnen. Jag tillhör den gruppen som är allergisk mot repor på bilen, ser bara framför mig hur lätt man rispar till bilen med en sån lösning.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]