Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KCF717
#1453843
Hej. Jag har en V70-09 som jag behöver ta bort insidan av förardörren på. Klädseln är inga problem, men hur får jag bort metallskivan innanför? Jag har lossat kontakterna, låsvajern och skruvarna, men den sitter fortfarande fast någonstans i övre halvan. Måste man lossa handtaget på utsidan och låset också, eller vad har jag missat?
av KCF717
#1454092
Tack för svar. Tyvärr var alla kablar hela, så nästa steg blir att byta manöverpanelen för att se om det är där felet ligger. Hade ju hoppats på kabelbrott, vilket verkar vara ett vanligt fel.
av dannesk
#1454114
Vad är det för elfel, det har du inte skrivit? Kabelbrotten brukar vara i genomföringen i dörren inte i dörrsidan.
av KCF717
#1507836
Löst. Efter borttagning av förardörren fick jag se att det, trots tidigare uppgift, var tre kablar som gått av och två som var avskalade. Med hjälp av kompisen fixades detta dagen innan besiktningen (=ua).
av flygsfors
#1507874
KCF717 skrev:Löst. Efter borttagning av förardörren fick jag se att det, trots tidigare uppgift, var tre kablar som gått av och två som var avskalade. Med hjälp av kompisen fixades detta dagen innan besiktningen (=ua).
Vart för någonstans var dessa kablar avskalade/av?
av xAx
#1515671
KCF717 skrev:Löst. Efter borttagning av förardörren fick jag se att det, trots tidigare uppgift, var tre kablar som gått av och två som var avskalade. Med hjälp av kompisen fixades detta dagen innan besiktningen (=ua).
Har en V70 modellår 2008 som börjar få en del småfel, så felet du drabbats av kommer väl imom kort drabba min bil också. Fick du lyfta av dörren? Hur och med vad skarvade du?
av KCF717
#1516691
Dörren måste lyftas av, det går inte att komma åt kablaget annars. Först tar man isär kontaktstyckena under damasken, sedan är det två skruvar till gångjärnen och en skruv till staget i mitten. Inga problem, men man bör vara två för dörren väger bly..
Kablaget inifrån bilen var fastsatt vid en plastflärp med ett buntband som var så hårt åtdraget att det skavt av en del kablar, andra hade gått av helt. Vi använde skarvhylsor, lite pillrigt då det inte gick att dra fram kablarna mer än några mm. Sedan fäste vi kablaget i plastflärpen med vulktape istället.

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]