Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christina75
#1452779
Hej!
Är ny på det här med bilmekande... håller på att byta bromsbelägg bak på min V70-08 gick bra tills jag var så dum att aktivera parkeringsbromsen... nu är kolven helt ute, och jag kan inte få in den igen... har försökt lossa motorn på handbromsen, vet att man kan skruva in den manuellt, men skruvarna har rostat fast😳 har sprutat WD-40 och det får stå över natten. Om det inte går att lossa, är det ny parkeringsbroms och ok eller har nån ett bra trick att få kolven tillbaka? Har läst att man kan koppla sladdar, men jag är inte sjukt teknisk...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1452785
Ta ett brandvarnarbatteri (9v), två kabelstumpar. Koppla bort befintlig kontakt till elhandbromsen och kör/backa med 9v batteriet, klart. Antingen drar du ut eller drar in bromsen, bara byt kabel mot stiften om den drar åt. Den befintliga kontakten får man böja in ett clips samtidigt som man drar isär kontakten från elhandbromsen.

Räkna med att det kan ta cirka 10 sekunder att backa om jag nu minns rätt

Vill man kan man köpa en sådan här på typ Clas Olsson eller så, lite lättare att handskas med om man inte har tre händer :-)

.
Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (3.95 KiB) Visad 1060 gånger
.


.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1452811
Se till att ha oket kvar på skivan när du gör det här, så du inte parkeringsbromsar ut kolven ur oket!
Om oket redan är isär, lägg i något i oket som stoppar, om du råkar köra på fel håll i första försöket.
Fastrostade skruvar till parkeringsbromsmotorn är vanligt (om man inte gör som jag, som plockar av den vid varje däckbyte sommar/vinter, för att göra service). Senast jag råkade ut för en sådan bil skar jag upp mejselspår i skruvarna med en kapskiva på en Dremel. Sen gick det att skruva av dem.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1452813
apersson850 skrev:Se till att ha oket kvar på skivan när du gör det här, så du inte parkeringsbromsar ut kolven ur oket!
Om oket redan är isär, lägg i något i oket som stoppar, om du råkar köra på fel håll i första försöket.
Ja det är ju klokt :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1452826
Micce1980 skrev: sön 04 jul 2021, 23:16 Ta ett brandvarnarbatteri (9v), två kabelstumpar. Koppla bort befintlig kontakt till elhandbromsen och kör/backa med 9v batteriet, klart.
Jag lånade strömmen från 12 volt uttaget i bagaget innan jag skaffade vida.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1452849
Menar du att kolven trillat ut på golvet, eller bara sitter långt ute i cylindern?
Om den trillat av är det som det är. Kan vara kluriga att få dit igen.
Om den bara sitter långt ute menar jag att du ska sätta något i kläm, så den inte kan komma längre, om det visar sig att du råkar sätta batteriet så du driver motorn på fel håll till att börja med. Då kommer motorn att stanna, när det lilla batteriet inte orkar mer. Bara att polvända och backa. När du backar kommer inget att synas på utsidan. Det är bara den lilla domkraften inne bakom kolven som dras tillbaka. Men när du väl har backat kan du trycka in kolven igen. Eventuellt med en större polygrip eller liknande, om den går trögt. Det är sällan det går med fingrarna på lite äldre bilar.
av Christina75
#1452867
Tack så mycket för alla svar! Det blev ett nytt ok o p-broms... Dyrt men säkert lättare att sätta dit... Det blir med dator när jag börjar på den andra sidan😅
av borstarmicke
#1453242
https://youtu.be/nf5ybps0ztc

Denna video kan ju vara användbar om man vill se hur oket är uppbyggt.

Har själv haft isär ett och inte helt lätt att få in kolven igen då "handbromsdelen" som löper på en gängstång inuti kolven bara passar på ett visst sätt. Låter kanske konstigt men väldigt tydligt när man demonterat. Jag lyckades nypa hål i 2 st bälgar innan jag lyckades.
av kebabpizza
#1453245
Varför hålla på och klydda med Åsa-Nisse-metoder när det finns billiga felkodsläsare som även klarar serviceåtgärder som EPB m.m?

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]