Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NordicNord
#1451933
Hej!
Ja som rubriken lyder så har jag problem med min radio på Volvo S80 07. Man kan få in radiokanaler när man står stilla med bilen men så fort man börjar köra så börjar den och brusa och tappar all signal. Så jag undrar om nån vet vad problemet kan vara och om nån vet vart antennen sitter på den. Väldigt tacksam för all hjälp.
#1454294
Sent svar men jag hade samma på min V70 2012. Av en händelse råkade jag titta på sidobakrutorna och där sitter antennerna integrerade (som defrosterränder i bakrutan fast annat mönster). Dessa är kopplade till antennkabeln med flatstiftkontakter. BÅDA var urdragna, troligen i samband med någon tidigare service. Efter att ha satt i dem upphörde problemen (så klart)!
#1454448
fb35523 skrev: tor 15 jul 2021, 16:26 Sent svar men jag hade samma på min V70 2012. Av en händelse råkade jag titta på sidobakrutorna och där sitter antennerna integrerade (som defrosterränder i bakrutan fast annat mönster). Dessa är kopplade till antennkabeln med flatstiftkontakter. BÅDA var urdragna, troligen i samband med någon tidigare service. Efter att ha satt i dem upphörde problemen (så klart)!
Hade exakt samma grej med en Saab 9-5 kombi för sisådär 10 år sedan. Någon måste ha varit och rotat bakom klädselpanelen för att de skulle lossna.
Användarvisningsbild
av fb35523
#1461412
Till min förvåning var det samma fel på Voyagern (lossad antennkontakt i rutan). Det börjar verka som om klåfingriga ungar är boven i dramat ;)

Att rengöra kontakter med slippapper kanske inte är det bästa. Särskilt GPS-antenner och signalkablar för datatrafik kan vara guldpläterade och den ska ju gärna vara kvar! Är man försiktig går det väl ändå bra men med en liten hård borste och rostlösningsspray kommer man långt. Är det riktigt illa är stålull bättre än slippapper men kanske svårare att komma åt med.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]