Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hamre
#1451678
Hej!

Då d5t5.com's support är helt omöjlig att få tag i. Inte fått svar på min ticket på nästan 2 månader. Så tänkte jag kolla här om det är någon som haft samma fel som mig. Kanske ett långskott men man vet ju aldrig.

Har monterat en TFT display i min V70 2010 och allting utom 1 grej fungerar bra. Displayen varnar för kurvljus fel hela tiden. Har dock testat och kurvljuset fungerar utan problem. Halvljusen rör sig när jag svänger med bilen åt bägge håll så inget fel med själva funktionen.

Har även kollat felkoderna med både VDASH och VIDA men vad jag kan se så har jag inget fel som har med något ljus eller kurvljus att göra.

Så min fråga är då om det är någon som har gjort en retrofit och har kurvljus som fått samma problem eller är jag ensam om det?
av hamre
#1451681
Steffe3 skrev:Har samma fel, dock inte gjort det via dom. Vet inte riktigt vad det beror på dock tyvärr.
Okej. Då vet jag att jag inte är ensam i alla fall. :)

Då gäller det bara lista ut varför. Vilka var det du gjorde hos och kunde inte dom hjälpa dig med det problemet?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1451683
Via en bekant, han har tyvärr inte lyckats lösa det heller.

Även en annan bekant har samma problem, det vi har gemensamt är att vi båda har 2.5FT, om det är något som är annorlunda i elsystemet kanske.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1451727
I mitt fall är det 2.5FT som sagt, 2009 resp 2010.

Kan dock inte felsöka just nu, då jag faktiskt har fel på kurvljuset just nu efter jag fick in fukt i strålkastaren för ett tag sedan.
av hamre
#1452104
johnnype skrev:Vilka motorer och årsmodeller har ni som har detta problem?
Jag har en 2,5FT 2010. Har fått svar från d5t5 att en tekniker ska kontakta mig denna vecka så jag hoppas någon tekniker gör det. Så får vi se om det går att lösa eller om det är något man får stå ut med.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1452113
Det är ju tyvärr så här att från och med MY2012 finns det ingen HCM styrenhet (för active headlights) längre. Det sköts direkt av CEM och är då en seriell signal direkt från CEM till strålkastaren.

Detta betyder att LCD DIM förväntar sig kommunikation från CEM som meddelar status och aktivering medans 2008-2011.06 har en HCM som sänder ut denna info.
av hamre
#1452221
johnnype skrev:Det är ju tyvärr så här att från och med MY2012 finns det ingen HCM styrenhet (för active headlights) längre. Det sköts direkt av CEM och är då en seriell signal direkt från CEM till strålkastaren.

Detta betyder att LCD DIM förväntar sig kommunikation från CEM som meddelar status och aktivering medans 2008-2011.06 har en HCM som sänder ut denna info.
Ah. Då förstår jag. Det borde ju kunna lösas genom att programmera bort så att DIM'en inte kollar efter detta. Visst då förlorar du ju informationen om den verkligen går sönder men om den ändå inte kollar på rätt ställe så är det ju sak samma. Man märker ju relativt fort själva om funktionen går sönder.

Vi får se om d5t5's tekniker kan göra detta. Är ju inte något som stör mig så mycket. Jag måste rensa meddelandet när jag startar och det är ju inte så jobbigt men skönt om man slipper. :)

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]