Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ceska
#1454488
Dem flesta bilar från EU5 och framåt har inställt så att vi stor effekt behov kopplas ifrån AC, så det kan vara fallet varför med husvagnen bakom den har dålig effekt. ⁸
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1454508
Ceska skrev: lör 17 jul 2021, 12:23 Dem flesta bilar från EU5 och framåt har inställt så att vi stor effekt behov kopplas ifrån AC, så det kan vara fallet varför med husvagnen bakom den har dålig effekt. ⁸
Knappast troligt. AC:n beter sig så även utan vagn på, men bara när det blir riktigt varmt. Stillastående tomgångskörning är inte särskilt effektkträvande heller.

Det är i princip bara vid fullgasaccelerationer som kompressorn ska kopplas ifrån. Det ska inte hända vid lugn och jämn körning i 80-90 km/h på en D5 med Polestar, oavsett vad man har på dragkroken.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1454519
Tack!
Ska undersöka den. Men jag blir ändå inte klok på hur kompressorn på min bil är tänkt att fungera. Den har väl magnetkoppling också? När jag söker får jag så många motsägelsefulla uppgifter, vissa menar att kompressorn enbart styrs via reglerventil, andra att det är magnetkoppling. Jag är inne på att det är bådadera.

Vad är det egentligen som gäller på en V70 D5 2011?
Min S70 -98 är extremt mkt enklare att felsöka. Om systemet är fullt och tätt är det magnetkoppling på kompressorn samt tryckgivare som gäller.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1454525
Aha!
Tack för hjälpen. Det är alltså bådadera, och då lutar det åt ventilen. Men efter drygt 30.000 mil är det nog lika bra att byta hela kompressorn, ny magnetkoppling från Autodoc och ny reglerventil från Scandix går ju på nästan lika mkt som en komplett kompressor på Autodoc.

Edit:
Kan ju lika gärna ange artikelnummer på reglerventilen här, så blir den förhoppningsvis enklare att hitta för någon annan: 31436166
av SimonV70
#1454657
apersson850 skrev: mån 12 jul 2021, 20:43 Blev lite nyfiken på det här. Kollade schemat och ser att för att det ska bli någon spänning mellan 3 och 5 måste dels magnetkopplingens spole vara hel, dels måste en tryckgivare som sitter vid/i magnetkopplingen vara tillslagen. Om dessa två villkor inte är uppfyllda blir det inte någon spänning över 3 och 5. Då du har konstaterat att du har spänning mellan 3 och jord i reläsockeln kan man dra slutsatsen att det är avbrott från 5 och genom magnetkopplingen till jord.

Om du gör som Hasse53 skrev ovan, mäter resistansen genom kopplingen, då ser du om det finns kontakt där. Du kan också mäta från 5 i reläsockeln till jord i bilen. Där ska du också ha låg resistans. Mäter du därifrån får du även kollat kabeln mellan reläsockeln och magnetkopplingen, förstås.
Har mätt resistansen från 5 i reläsockeln till jord och kan konstatera attt jag har oändligt. Kollade igen resistansen på kontakten från kompressorn och har även där oändligt, vet inte hur jag fått andra vörden cid tidigare mötning. Är det byte av kompressor som gäller?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1454789
Om rätt tryck finns, så är det bara det som återstår. Är det fel tryck i systemet ska det vara oändligt där du mäter.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1454810
Kan tipsa om att köpa reglerventil från USA.
700 kr inkl. frakt och moms är åtskilliga hundralappar billigare än t.ex Skandix, där en ventil kostar 80€ plus 30€ i frakt.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]