Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
#1452709
Just den variabla funktionen på kompressorn är det inte ovanligt att den pajjar. Men magneten ska ju ändå dra.
För visst är det så att magneten inte klickar till?
av mike85
#1452759
Hej, har samma problem, är en bensinare.
Kollat säkring, relä, tryckgivare och är inte lekage.
Får ingen spänning till kompressor. Hur ska den variabla funktionen funka och hur kan jag kolla den?
av xxargs
#1452773
Om det avser pluggen bak (kontrollventilen) så är det en pulsviddsmodulerad signal kring 200 - 250 Hz med korta pulser på kring 12 Volt med mer eller mindre stora luckor som är 0 Volt.

Denna spänning kan vara problematisk att mäta för enklare digitala multimetrar i sin DC-läge - men något kanske syns i alla fall.

Genomsnittsspänningen är 0 Volt när kompressorn är i icke pumpade mode och 10-12 Volt när det startar en kort stund och under körning runt 2-6 Volt varierande när det är under drift - somliga fungerar också som on/off-kompressor med några sekunder pådrag och sedan några sekunder avslag och så håller det på...

Variabel kompressor kan också ta en stund på sig innan start om det stått länge och man fått mycket köldmedel löst i kompressoroljan och det kan vara väldigt besvärligt att bootstrappa sig själv till full pumpning innan köldmedelshalten i oljan gått ned tillräckligt och den 'pyset' kan ta lång tid mot sugsidan eftersom kompressorn knappt pumpar och tryckskillnaden mellan sug och trycksidan är väldigt liten och det krävs stor tryckskillnad för att kompressionen skall ske med stora slag på kolvarna - därav 'bootstrap' där slagvolymen ökar något mer än tryckskillnaden mellan sug och trycksidan.
av SimonV70
#1453468
Tack för input Hasse53.

Säkring är ok, relät är ok. Har lånat tryckgivare från en annan bil och testat utan lycka.

Vad är nästa steg? Ja, det är en D4.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1453545
OK en 5-cylindrig alltså. Kollar jag i el-schemat så skall det finnas en tvåpolig kontakt för den variabla funktionen på kompressorn. Lossa på kontakten och mät spänning i densamma mellan stift 1 och 2, skall vara 10-12 V. Mät resistans mellan stift 1 och 2 på kompressorn, skall vara typ 20-30 ohm, om det är oändligt är det strul med solenoiden i kompressorn. Jag har bara kollat i elschemat så jag vet inte hur det ser ut i (den grymma) verkligheten...
av m2c
#1453628
Jag frågar igen, ni som har problem: Slår magneten till?
Om den inte slår till så är risken/chansen stor att datorn inte vill starta kompressorn pga t.ex felkoder.

Om magneten slår till, men den pumpar dåligt är det enligt mig läge att gå vidare i felsökningen till den variabla funktionen. Även om det nog tyvärr bara är att byta kompressor då. För att byta ventilen så måste man ändå släppa på gasen. Så då är det ju nästan samma jobb. Om man inte har tillgång till utrustning för att tömma/fylla gas själv. För då kan det ju löna sig med att testa byta bara ventil. Måste du lämna in jobbet så är det ju arbetstiden som är den stora kostnaden. Och då vill man ju vara säker på att det funkar efteråt. Och säkrast är nog att byta hela kompressorn. Finns ju relativt billigt på autodoc/trodo.
av SimonV70
#1453694
Ok, ska försöka sammanfatta allt.
Felkod som finns är P645: AC kopplingsrelästyrningskrets.
Magnetkopplingen slår inte till. AC service utförd, ingen läckage funnen. Mätning  vid reläsockeln visar 10,88V, tycker dock aldrig höra eller känna att reläet klickar.
Relät har jag testat mot batteri och den klickar. Resistansen är ok.
Högtryckgivaren är bytt utan lycka.
Har även mätt den tvåpoliga kontakten till kompressorn och den visar 14V med bilen igång och ac på. Resistansen på kontakten till kompressorn är på 12,6 ohm.
Fråga 1. Ni som har tillgång till elschema, vad är den enpoliga kontakten till kompressorn för något? Är det jord?
Fråga 2. Vad är nästa steg i felsökningen?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1453814
1. Anslutning för kopplingen i kompressorn.
2. Mät mellan 3 och 5 i reläbox(R13), bör vara ca 14 V, om inte är det avbrott.
3. Mät mellan 1 i reläbox(R13)och chassijord bör vara ca 14V annars strul.

Om detta inte ger resultat så kan det finnas ytterligare felkoder precis som "m2c" säjer.
av SimonV70
#1453827
Tack Hasse53.
1. Mellan 3 och 5 är det noll, menar du inte mellan 1 och 2? Där har jag 11V .
2. Mellan 1 och jord har jag 3,5V däremot är det 14V mellan 3 och jord.

Som sagt så har jag bara felkod 645, kan det vara så att min felkodläsare inte känner av alla fel? Har en iCarsoft CR V2.0.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1453850
Mellan 3 och 5 måste det finnas 14 V annars drar aldrig kompressorkopplingen.
Orsaker kan vara:
1. För lågt tryck i köldmedelskrets, har mätt på min och det är 4,8 Bar(vilotryck). Måste minst vara 1,5 Bar för att kopplingen skall dra, men 5 Bar(vilotryck) vid 22 grader för att AC skall fungera.
2. Avbrott i kompressorkoppling(magnetspolen alltså)
3. Kabelkontakt på kompressor glapp/oxiderad, kolla även jordanslutning.

Jag har också en Icarsoft men en VOL V2.0 och den verkar hitta det mesta, men visst VIDA vore bättre(men svår att få in i handskfacket :-) )

Sedan vilken spänning har du mellan 2 och jord?
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]