Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SimonV70
#1453859
Är det inte så att man måste bygla mellan 1 och 2 om du ska ha spänning mellan 3 och 5? För jag har spänning fram till 3 men inte vidare eftersom relät är borttagen i denna mätning.

Mellan 2 och jord har jag 14V.

Orsak 1 ser jag som minst trolig i och med att verkstaden ska ha kollpå den biten.

Ska kolla orsak 3 först, återkommer.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1453874
Mät mellan 3 och 5 och försök få fram spänning i din voltmeter.
Alternativt lossa den ensamma kabeln på kompressorn och mät resistans över kompressorn. Om oändligt = ingen gas eller magnet är kass.
av SimonV70
#1453880
Ingen fara har inte bygglat alls :-)
Har däremot ingen spänning mellan 3 och 5. Kontakten till kompressorn har jag resistansmätt och är ok.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1453892
Blev lite nyfiken på det här. Kollade schemat och ser att för att det ska bli någon spänning mellan 3 och 5 måste dels magnetkopplingens spole vara hel, dels måste en tryckgivare som sitter vid/i magnetkopplingen vara tillslagen. Om dessa två villkor inte är uppfyllda blir det inte någon spänning över 3 och 5. Då du har konstaterat att du har spänning mellan 3 och jord i reläsockeln kan man dra slutsatsen att det är avbrott från 5 och genom magnetkopplingen till jord.

Om du gör som Hasse53 skrev ovan, mäter resistansen genom kopplingen, då ser du om det finns kontakt där. Du kan också mäta från 5 i reläsockeln till jord i bilen. Där ska du också ha låg resistans. Mäter du därifrån får du även kollat kabeln mellan reläsockeln och magnetkopplingen, förstås.
av SimonV70
#1453998
Är så tacksam för er feedback, ska absolut kolla föreslagna steg. Är dock i Göteborg hela dagen idag och imorgon bitti drar vi till Skara sommarland och är tillbaka först på lördag. Återkommer när jag hunnit titta på bilen. Tack än en gång.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1454411
Hasse53 skrev: tis 22 jun 2021, 17:32 Relä R13 som sitter i en plastlåda under motorhuven.
Felkoden kan bero på avbrott i reläspole eller oxid på kontakterna i reläsockeln.
Vilken plastlåda?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1454447
Tack!
Har själv bekymmer med min AC, 2011 årsmodell och drygt 30.000 mil.
Gjorde en AC-service härom veckan, fyllde 170g köldmedium och klart godkänt trycktest. Men AC:n strular ändå, framförallt när det är riktigt varmt ute eller när bilen står still på tomgång. Misstänker magnetkopplingen eller något annat elektriskt eftersom det blir rejält kallt annars.
Verkstaden mätte +7°C i ventilationsutblåsen efter servicen, men då stod bilen inne i deras hall, och det var inte 32°C ute...
Idag, i gassande solsken och husvagnen bakom, ville AC:n inte vara med hela tiden. Men när det blev skugga och rejält med fartvind var det inga bekymmer. Låter väl som att magnetkopplingen är boven va?

Kan tillägga att det fanns inga felkoder när Volvo-verkstad gjorde service på bilen förra veckan.

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]