Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dyngove
#1450976
Min V70 2.4d 2008 har bestämt sig för att den ska trycka ut en ganska tät dimma ur fläktarna i baksätet nu. Det började när det var 30 grader varmt ute och fortsatte även göra så på kvällen när det var strax under 25 grader vilket aldrig har hänt förut. Är det något så enkelt som en igensatt slang eller är det något annat man bör titta på? Det känns lite konstigt att det bara kommer bak med tanke på hur tät ångan är.
av JonasXC70
#1451073
Hej, jag har varit med om samma problem o löste det på detta vis:
Ta bort plastkåpan på vänster sida på passagerar sidan. Den går ifrån under handsfacket mot baksätet typ.
Du kommer se en gummislang som sitter på insidan där ungefär vid locket för kupefiltret.
Ta några flaskor och var beredd på att när du drar lös den så kommer det att komma rejält med vatten. Efter du tömt denna, Ta en tryckluftpistol och kör ner i plastböjen som slangen satt på och blås bort smutsen som satt igen kondensslangen.
Klart :)
av Dyngove
#1451133
pb81 skrev: mån 21 jun 2021, 13:33 Fungerar dräneringen till AC? Fast då bör det väl komma ur alla ventiler kanske.
Det var min tanke också, känns skumt att det bara kommer bak.
JonasXC70 skrev: mån 21 jun 2021, 19:57 Hej, jag har varit med om samma problem o löste det på detta vis:
Ta bort plastkåpan på vänster sida på passagerar sidan. Den går ifrån under handsfacket mot baksätet typ.
Du kommer se en gummislang som sitter på insidan där ungefär vid locket för kupefiltret.
Ta några flaskor och var beredd på att när du drar lös den så kommer det att komma rejält med vatten. Efter du tömt denna, Ta en tryckluftpistol och kör ner i plastböjen som slangen satt på och blås bort smutsen som satt igen kondensslangen.
Klart :)
Okej, tack jag får kika på det i veckan :)
av JonasXC70
#1451223
Detta hände när jag precis hade köpt min xc70 då ja for ifrån säljaren o tittar bakåt i bilen o ser det är som nå ångmaskin ifrån ventilationutblåsena i baksätet.
Ringde säljaren som inte visste nåt, efterlite googlande så fick jag veta stop i dräneringsslangen
av Dyngove
#1453160
Kan ett försummande av det här problemet orsaka att AC lägger av? Problemet uppstod inte något mer så jag glömde av att kolla slangen och det har funkat felfritt tills igår när luften plötsligt blev väldigt fuktig i kupén när vi var ute o åkte men det kylde fortfarande. När jag startade bilen igen när det var dags för hemfärd så hoppade inte kompressorn igång, det är ingen skillnad på luften om man stänger av/sätter på ac invändigt. Är det nånting mekaniskt som har gått sönder eller är det något skydd för att det är för mycket vatten nånstans?
av Dyngove
#1453929
m2c skrev: tor 08 jul 2021, 18:13 Det enda jag kan tänka mig är att du dränkt nån givare i vatten så den fått kortis. Typ evaporatortempgivaren.

Testa läsa felkoder.
Kompressorn har skurit så det hänger nog inte ihop med det andra :/

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]