Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1451482
apersson850 skrev: ons 23 jun 2021, 23:32
Vojje skrev: tis 22 jun 2021, 20:39jag drar min Cabby med 225 Nm, manuell låda, utan nivåreglering... inga problem... :)
Jag kan garantera att skillnaden mellan med och utan nivåreglering är dramatisk. Men det vet de som bara provat det ena ingenting om, förstås.
Jag har kört/dragit XC70 med och utan nivåreglering med olika släp och mitt svar är "det beror på"

Men en enaxlad vagn som häver sig tungt upp och ned på kroken så är nivåreglering helt underbart, med bara en axel använder ju vagnen bilen för att balansera sig på då en axel ju har noll stabilitet i längdriktningen. Accar du lyfter den bilen, bromsar du trycker den ned bilen via kroken.

Med en bra boggievagn som har bra balans märker man knappt någon skillnad med och utan nivåreglering, dessa effkter bli så små att det knappt märks.

Därmot uppskattar jag min nivåreglering enormt mycket när jag kör utan släp och lastar lite tungt i bagaget, då är det oslagbart för komfort och väghållning. En runda till Bordershop utan nivåregelering vill man j u inte ens tänka på. :-D
#1451551
Va man vänjer sig otroligt mycket med funktioner/finesser och effekt! :-)

När jag var liten åkte vi land och rike runt med den 245 -81 DL med 96Hk (eller vad det nu var) med relativt stor husvagn, och det gick utmärkt att dra båten, stora virkeslass till hus/garage-bygge osv osv.
#1451602
Det gick inte alls utmärkt, bara för att det gick.

Det eviga gungandet i bilen uppstår med husvagnen, som har fyra meter mellan drag och den enda axeln. 1700 kg där påverkar bilen rejält. Om den inte har nivåreglering.
Med flaksläpen, som har en total längd på strax över fyra meter, märks det inte alls.
#1451616
Vilka hastigheter behöver man upp i för att uppleva det du beskriver? När det begav sig var det 70km/h som gällde. Och min far tillhörde den kategorin som höll hastighetsbegränsningarna till punkt å pricka. För övrigt vägde vagnen garanterat inte 1700kg, för det fick man inte dra med ovan nämnda bil om jag minns rätt, så vagnen lär ha varit lättare än så. Så det är klart, med dagens mått mätt var väl inte vagnen stor..

Hur som helst kvarstår faktum, vi har betydligt högre krav idag. :-)
Användarvisningsbild
av sbf
#1451620
Variosboy skrev: fre 25 jun 2021, 06:18Hur som helst kvarstår faktum, vi har betydligt högre krav idag. :-)
Ja, jag ska faktiskt dra en husvagn från sent 60-tal i sommar, med min XC70. Den har en tjänstevikt på 750 kg.
#1451634
Tackar för svaren ang växellåda.
Övriga OT-svar om vem som behöver mest hjälpassistans i bilen för att kunna dra släp överlåter jag till er.

Trevlig midsommar. :)
#1451732
Det har inte med hastigheten att göra. Gungandet uppstår när vägen inte är slät som ett salsgolv. Vilket den sällan är i det här landet.
Sen är det förstås inte en fråga om vad man måste ha för att kunna dra husvagn, utan vad man kan ha för att göra upplevelsen trevligare. Körde 60 mil med husvagn nu till midsommarfirandet. Det hade varit mindre trevligt om bilen gungat som den andra gör.
#1451911
apersson850 skrev: lör 26 jun 2021, 10:56 Det har inte med hastigheten att göra. Gungandet uppstår när vägen inte är slät som ett salsgolv. Vilket den sällan är i det här landet.
Sen är det förstås inte en fråga om vad man måste ha för att kunna dra husvagn, utan vad man kan ha för att göra upplevelsen trevligare. Körde 60 mil med husvagn nu till midsommarfirandet. Det hade varit mindre trevligt om bilen gungat som den andra gör.
Att det gungar beror väldigt mycket på att den är enaxladd och måste därför stödja sig på bilen. Har kört flera stora husvaganr och de med enkel axel för över mycket kraft till bilen via kroken och de med boogie är stabila i sig själva på ett helt annat sätt.

Var och monterade nya däck i förra veckan på däcksfirma. Som killarna sade till mig .... "Den där måste du backa in i hallen för byte, den är boogie så den är stört omöjligt för oss putta in för hand som vi gör med de enaxlade." Det är mycket stabilar både i längs och i sidled med boogie. Går inte att jämföra alls.
#1451991
Jag har en ytterligare erfarenhet. Jag har lite för många bilar. Bla annat en med aktiva stötdämpare.

Drog en av dessa enligt mig idiotiska enaxlade vagnarna som häver sig på bilen. Det gungade så man höll på att bli sjösjuk. :sick: Sedan tryckte jag på knappen komfort-》normal-》sport och gick över från komfort till sport och då blev det hur stabilt som helst.

Det som behövs är inte nivåreglering eller nivomat-dämpare, det som behövs är dämpare som är hårdare.

Att nivåmat gör sig bättre beror väl inte på nivåregleringen utan att de är hårdare typ en sportdämpare som man kan få till en bråkdel av priset för en NIvåmat

Sambon har sportdämpare pä sin bil men inte nivomat-dämpare och den är hur stabil som helst med jobbiga släp

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]