Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450723
Med sex meter lång syftade jag på karosseriet. Då blir totallängden runt åtta meter. Din vagn är alltså med dagens mått lite mindre än "normalt", så den är inga problem att dra.
Så även om din VEA-motor är betydligt klenare än min gamla femcylindriga lär du inte ha några problem. Enligt inläggen ovan har växellådorna som används ihop med VEA, vare sig de är den vanliga åttastegade eller den sexstegade, som tydligen du har, modifierats så att de tar hänsyn till specifikationen på VEA-motorn.
av monza
#1450744
Vet inte riktigt hur du tänker nu. Längden har väl ringa betydelse, vikten större.
Jag har Nm i en D3 så det räcker, det är jag inte orolig för.
#1450760
Jag skrev först att en normalstor husvagn idag är ungefär sex meter. Då skrev du om totallängden på din vagn, så jag påpekade att den längd jag syftade på är karosslängden.
Vikten spelar roll i uppförsbackarna, bredden hela tiden. Det skiljer rätt mycket på hur tungt det går att dra en vagn på 2,3 resp. 2,5 meters bredd.

Jo, jag skrev också att det kommer att gå bra även med din motor. Trots att 320 Nm är ganska lite numera så kommer det att gå fint med den vagnen. Låt växellådan sköta sig själv, bara.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1450810
det är framförallt höjden på husvagnen som skapar luftmotståndet eller, om man så vill, hur aerodynamiskt framänden på vagnen är utformad. Som en följd av det påverkar naturligtvis bredden en aning.
Om bilen är utrustad med någon anpassning till släpvagnskörning är det vanligt att högsta växeln inte används öht...
av monza
#1450832
En Solifer. I husvagnsvärlden, "extremt" lutad front som är bra när man drar men ger låg huvudhöjd på de platserna om man sitter runt bordet.
#1450840
Vojje skrev:det är framförallt höjden på husvagnen som skapar luftmotståndet eller, om man så vill, hur aerodynamiskt framänden på vagnen är utformad. Som en följd av det påverkar naturligtvis bredden en aning.
Ekipagets totala frontarea är det som avgör. Men bortsett från en del obekväma mikrovagnar är höjden är densamma för de flesta husvagnar, eftersom det ska stå personer inuti vagnarna. Därför är det bredden som är den helt avgörande variabeln i ekvationen.
Om bilen är utrustad med någon anpassning till släpvagnskörning är det vanligt att högsta växeln inte används öht...
Vilket inte behövs, för det ger sig själv av utväxlingen och belastningen. Fordon som inte lägger i högsta växeln förrän vid ca 100 km/h, utan vagn, vill förstås aldrig lägga i den när man kör med husvagn. Men en bil som min, som lägger i högsta växeln redan vid 70 km/h, när det går lätt, den kan jag köra långa sträckor med utan att den lämnar sexans växel, även när husvagnen hänger bakom. Det som skulle kunna behövas är att den inte lika envist hänger kvar vid sexans växel när det börjar gå tungt. Fast det verkar som om bilar med Polestar är lite bättre där.
monza skrev:En Solifer. I husvagnsvärlden, "extremt" lutad front som är bra när man drar men ger låg huvudhöjd på de platserna om man sitter runt bordet.
Ja, de brukade gå lätt, men nackdelen var uppenbar. Alla vagnar jag har haft har varit vända på andra hållet, med sittgruppen bak. Då påverkar ett nedsvängt tak fram inte sittkomforten. När man ligger i sängarna sticker man inte upp så mycket ändå.
av monza
#1450846
Det med sittgruppen bak har vi funderat på men det ställer till det lite för oss så länge vi har förstuga (spiketält) där vi står om vintrarna.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1450889
apersson850 skrev: Men en bil som min, som lägger i högsta växeln redan vid 70 km/h, när det går lätt, den kan jag köra långa sträckor med utan att den lämnar sexans växel, även när husvagnen hänger bakom. Det som skulle kunna behövas är att den inte lika envist hänger kvar vid sexans växel när det börjar gå tungt.
med lockup...?
#1450946
Vojje skrev: sön 20 jun 2021, 17:28
apersson850 skrev: Men en bil som min, som lägger i högsta växeln redan vid 70 km/h, när det går lätt, den kan jag köra långa sträckor med utan att den lämnar sexans växel, även när husvagnen hänger bakom. Det som skulle kunna behövas är att den inte lika envist hänger kvar vid sexans växel när det börjar gå tungt.
med lockup...?
Man får nog titta på bilmodell och årsmodell också. XC70 AWD är ju väldigt lågt växlade även på högsta växeln.

Jag har en BMW också med 380hk/740Nm och den ligger inte på högsta växeln ens med Comfort+ körläge på plan vög utan ligger en växel ned. Men den har ju 8a växlar och den översta är så hög att det känns som tomgångsvarv vid "husvagns hastighet" och den lägger sig på 7an.

Jag har alltid upplevt högsta växeln på XC70 som för låg om man inte har släp på. Med 230hk/470 NM skulleman velat ha högre utväxling för att spara bränsle de dagar man kör utan släp.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]