Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lindrischz
#1450475
Hej!
Jag har en V70 II 2008 2,4D manuell som jag precis byggt om till a-traktor åt min dotter.

Fick precis tillbaka styrboxen från företaget som har gjort begränsningen och sätter i den, kopplar in den och sätter tillbaka jordkabeln på batteriet och bilen tutar konstant. Lyfter bort jordkabeln igen och tar bort säkringen till tutan och tillbaka med jordkabeln igen och bilen är helt stendöd. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Har även kopplat in slutsteg men har jordat det direkt i karossen samt dragit kabel fram till plus på batteriet som vanligt. Tacksam för svar om det finns något 😅
av Lindrischz
#1450755
Larmet brukar väl tuta med intervaller? Hände inget när använde dosan för att larma av. Finns en säkring för signalhorn, nr 15 enligt handboken. Men kan det vara så enkelt att den säkringen gör att allt blir dött? För att just larmet ska kunnat tuta så att säga?
av Javerhammar
#1451157
De kanske har gjort något fel då de uppdaterade styrboxen? Nu vet jag inte vad som påverkas av styrboxen, men jag gissar på att den direkt och indirekt påverkar allt i bilen.
Fungerade bilen innan "programmering" av boxen? Om det är så och du nu efter programmering får dessa fenomen lär det vara programmeringen som spökar.
Ta bort alla modifieringar du gjort mellan det att bilen fungerade och nuvarande status, då kan du utesluta externa faktorer som kan påverka.
Fortfarande dött - kanske läge att skicka tillbaks styrboxen till firman som modifierat den?
av Lindrischz
#1451166
Ja jag tänkte samma, skickade till dom och de säger såklart att det inte kan ha med programvaran att göra, jag har plockat bort allt jag gjort vilket är en pluskabel samt en jordkabel till steget. Men ingen skillnad så sista utvägen är nog att åka in med styrboxen. Kommer en kompis som jobbar på Volvo med dator o ska kika lite. Kollade huvudsäkringarna igår och de verkar hela. Sätter jag i säkringen till tutan så tutar det igen men tar jag bort reläet till tutan så är allt stendött. Jävla skumt. Även utan boxen inkopplad borde jag väl få ström till typ lampor o sånt?
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]