Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449988
Nu på sommaren, när jag inte kör parkeringsvärmaren, får jag nedan felmeddelande när det blir låg bränslenivå.

"Bränsledriven värmare stoppad Låg bränslenivå"

Ska det vara så trots att värmaren inte körs? Jag får även samma varning i VoC-appen.

Jag har inte värmaren i Auto-läge så den borde inte ens försöka starta.
#1450122
Ok, tack för tipset!
Derank skrev:Det varierar nog från modell till modell, jag får då inga varningar för värmaren stoppad pga låg bränslenivå den här årstiden, min står alltid på auto.
Vad har du för modell? Jag får denna varning på både min V70 MY14 och XC70 MY16.
#1450123
XC60 2016n, körde nyss hem från jobbet på reserven och inga varningar för stoppad bränslevärmare, 19 grader varmt ute så dieselvärmaren ska ju inte starta heller. Det står såklart låg bränslenivå i displayen då jag startar och GPSen vill skicka mig till en mack, men inget om stoppad bränslevärmare pga låg bränslenivå.
#1450136

JohanES skrev:Ok, tack för tipset!
Derank skrev:Det varierar nog från modell till modell, jag får då inga varningar för värmaren stoppad pga låg bränslenivå den här årstiden, min står alltid på auto.
Vad har du för modell? Jag får denna varning på både min V70 MY14 och XC70 MY16.
Får detta på V60 D3 MY12 och V60 D4 MY14, kanske har med 5-cyl motor att göra?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk


#1450151
Vad jag har förstått så kan man inte stänga av bränslevärmaren helt på alla bilar fast man stänger av auto, vissa startar väl ändå? Har men en sådan modell så kanske detta är anledningen? Rätta mig om jag har fel.
#1450152
pb81 skrev: tis 15 jun 2021, 09:10 Vad jag har förstått så kan man inte stänga av bränslevärmaren helt på alla bilar fast man stänger av auto, vissa startar väl ändå? Har men en sådan modell så kanske detta är anledningen? Rätta mig om jag har fel.
På min V60 MY 17 (VEA) startar den inte om jag har autostarten avstängd.
Det märks tydligt när det är lite kyligare, att motorn tar betydligt mycket längre tid på sig att bli varm trots körning på motorväg.
#1450183
pb81 skrev:Vad jag har förstått så kan man inte stänga av bränslevärmaren helt på alla bilar fast man stänger av auto, vissa startar väl ändå? Har men en sådan modell så kanske detta är anledningen? Rätta mig om jag har fel.
Nja, värmaren startar inte under ett visst gradantal, 7 grader på min förra saab och något högre på min Volvo

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..