Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449810
Ligger under min v70 från 2012 med drive/d2 motor 114 hk. Håller på att byta höger/långa drivaxeln och tänkte passa på att byta packningen som sluter runt axeln i växellådan. Undrar om ni vet hur man drar ut denna på ett bra och kontrollerat sätt.

Kolla bild nedan

Tack/
Senast redigerad av 1 BöttadFas2, redigerad totalt 0 gånger.
#1449817
Generellt så brukar jag bara ta en skruvmejsel genom hålet och bända på baksidan. Ibland får man ta en mindre skruvmejsel och "hugga" ett hål i den så den deformeras från kanten och in mot sitt centrum.

Sammanfattningsvis, milt våld, men skaffa ny först hos din lokala leverantör av dylika tätningar.
#1456408
Sen uppdatering. Det gick superenkelt med det största av dessa bräckjärn från Biltema: https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000041579
Bilderna var lite otydliga. Visst var det lite märken på utsidan av växellådshuset (körde lite med en röravgradare i hålet efter) men jag gjorde inga repor på väggar a i hålet där packningen sluter tätt mot. Inget läckage idag, efter en lång sommar-roadtrip i Sverige iaf @Nexus

Tätningen är ju typ 12-15 mm djup och lagret sitter nästan 20 mm djupt så man har marginal att inte repa/ förstöra det.

Bilden visar hur tätningen ser ut. Det är ju en cylinder av plåt med gummi i mitten där den möter drivaxeln. Lägger man an bräckjärnsspetsen mot plåtkanten (försiktig att inte repa växellådshuset) och trycket lite lätt så lossnar den.
Bilagor
drivaxeltätning.jpg
drivaxeltätning.jpg (42.81 KiB) Visad 348 gånger
Senast redigerad av 2 BöttadFas2, redigerad totalt 0 gång.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]