Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Begustaf
#1449679
Funderar på bilbyte till automat; finns det någon bra förteckning över vilka modeller/motorer (i denna forumkategori) som har respektive automatlådetyp?
av Malmstroem
#1449680
Så vitt jag vet är det motorbundet. Fords bensin-fyra och PSAs diesel-fyra(or) kommer med powershift.

Alla volvos "egna" motorer har Geartronic (Aisin-Warner vanliga momentomvandlar-låda. Det gäller både de äldre 5-cylindriga som nyare VEA, både bensin och diesel.

Alla fyrhjulsdrivna bilar med automatlåda har Geartronic. Det har mig veterligt aldrig gått att kombinera Powershift med fyrhjulsdrift.

Det gäller i modern tid. Längre tillbaka finns det andra kombinationer -- men det är långt innan bilarna som ska diskuteras i den här forumdelen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1449689
Malmstroem skrev:Längre tillbaka finns det andra kombinationer -- men det är långt innan bilarna som ska diskuteras i den här forumdelen.
Riktigt. Från början var Geartronic Volvos namn på automatlådor med manuell växelvalmöjlighet.
av Begustaf
#1449796
Ja, så var det.

Kuriosa: Geartronic fanns även på lastbilarna (kom på 90-talet, vill jag minnas) och där var det en datorstyrd manuell, synkroniserad låda, utan kopplingspedal och med "personbilsväxelspak" (som kunde användas om man ville), samt knappar på konsolen till vissa funktioner. En föregångare till dagens I-Shift som är osynkad och oändligt mer avancerad.

Den konventionella automatlådan på tunga sidan hette/heter för övrigt Powertronic. Men det är en annan historia. :-)

Åter, tack för svaren.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1449846
Varumärket Geartronic kom från Volvo lastvagnar. Liksom Cross Country. I lastbilarna var Geartronic Volvos motsvarighet till Scanias CAG (Computer Assisted Gearchange). Robotiserade manuella lådor, helt enkelt.
av Begustaf
#1449913
Stämmer bra det apersson850, robotiserad är nog ett bättre uttryck på tunga Geartronic, som mycket riktigt kom från den sidan som varumärke. Och CAG var, som du skriver, huvudkonkurrentens motsvarighet.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]