Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Riddleo
#1449560
Har ett rätt underligt beteende på vår xc70-15 (D5:a). Vi acceleration, specifikt när man ligger på 1500 varv (inte under, inte över) , kommer ett missljud från motorutrymmet. Kan bäst beskriva det som en syrsa låter en sommarkväll.

Problemet ”försvinner” på vintern när det är kallt. Har haft bilen inne för felsökning hos min lokala Volvo handlare utan resultat. De kan inte ”återskapa problemet”, vilket är lite löjligt då jag kan få den att låta bra länge med lite fotarbete.

Haft problemet i ca 1år nu, blivit varken sämre eller bättre. Har någon stött på något liknande? Eller hört något om det?

Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
av pb81
#1449567
Hade min inne för det för ca två månader sedan, de kunde inte heller återskapa ljudet. Jag kunde höra det direkt när jag körde därifrån... Hur som helst så byttes alla remmar och hjul igen inkl vattenpump denna gången, fick remmarna bytt förra året. Den mekaniker jag fick denna gången sa att det oftast är AC-remmen som låter då den är så styv.
av Riddleo
#1449648
Tack för svar!

Men det måste väl gå att mer specifikt hitta vad som är felet? Att gå till handlaren och be dem byta alla remmar och hjul låter som en dyr historia?

Läste någonstans här på forumet att det kan vara remspännaren till aggregatremmen? Ingår det i ”alla hjul”?
Användarvisningsbild
av fb35523
#1450179
Min V70 2012 låter ganska mycket vid lite olika varv och när jag stänger av AC:n (som S6024t föreslog) så tystnar oljudet direkt. Jag misstänker starkt ett lager i AC-kompressorn i mitt fall. Det kan vara värt att prova i alla fall.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]