Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheBear
#1449412
Hej!

Som nybliven ägare av en Volvo så upplever jag en viss skillnad på väghållning mot för min gamla CR-V. Denna är svajjig, och upplever att den "sätter sig" efter farthinder och liknande. Gungar i kurvor som en gammal 245. Jag byte stötdämparna bak för att jag trodde det var felet, men den känns likadan. Vad kan detta bero på, eller är dessa bilar så?

Mvh//Björn
av Cox
#1449429
Byt fjädrar och dämpare, så blir den fast och fin

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av TheBear
#1449450
StefanN skrev: ons 09 jun 2021, 17:29 Tycker den är hopplöst svajig om man kör 16-17" hjul.
Vilken storlek fungerar det bäst med enligt dig?

Cox skrev:Byt fjädrar och dämpare, så blir den fast och fin
Jag har bytt stötdämpare till Bilstein B4, dock inte fjädrar. Kan fjädrar göra sådan skillnad? Blir det bättre med sänkfjädrar? Behåller gärna lite markfrigång i alla fall. Man kan offra lite för en trevligare gång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1449504
Det är inte de där omtalade bussningarna i bakvagnen som spökar?
Vill minnas att de är till främre bärarmen...?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1449543
fjohan82 skrev: tor 10 jun 2021, 08:13 Det är inte de där omtalade bussningarna i bakvagnen som spökar?
Vill minnas att de är till främre bärarmen...?
Precis de!
Främre länkarmsbussningarna i bakvagnen, när de är dåliga blir bilen svajig och slingrig, uppträder oroligt på vägen. Fjädrar och stötdämpare hjälper inte ett skvatt om man inte byter bussningarna först.

Tips: Vänd dig till Autoexperten el. liknande verkstad. Volvo-verkstäderna är galet dyra på det jobbet! De byter kompletta länkarmar numera istället för enbart bussningarna vilket gör jobbet mer än dubbelt så dyrt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1449581
apersson850 skrev: tor 10 jun 2021, 19:40 Jag fick mina bytta på Volvo för några månader sedan. De bytte bara bussningarna.
AWD?
Beskedet och kostnadsförslaget jag fick när mina bussningar var dåliga var horribelt. 12500 kr.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1449605
Ja, på min XC70 D5 AWD från 2012. Kostade 4175 kronor och 45 öre på Volvoverkstad. Byte av två bussningar och därpå fyrhjulsinställning. Krävdes visst våld för att demontera grejorna.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]