Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448834
Hallå

För typ 5 veckor sedan började bilen tycka att förardörren var öppen fast den var stängd. Då ville inte centrallåset låsa bilen längre, den ville bara låsa upp. Låser man alla dörrar manuellt är ju bilen låst men det blir ju ganska irriterande efter ca två dagar. Efter lite efterforskningar bytte jag låskistan till en bättre begagnad vilket inte löste problemet.
Läste lite i den här: https://www.manualslib.com/manual/15860 ... tml#manual
Var ju lite som att läsa ryska, men av vad jag fattade så är det en dörrmodul (DDM) som är en del av bilens CAN-buss som styr det där, då blev men ju lite ledsen.
Gjorde vad jag kunde, sumra det jag kunde i dörren samt kollade efter nått uppenbart men allt verkar vara helt. Det är ju 78 miljoner kablar i dörren så kan ju ha missat nått.
Så nu vet jag inte längre...
Någon expert som haft samma problem eller vet allt om hur det där fungerar?
#1449216
Jag har haft problem med båda framdörrarna, att kabeln mellan chassi och dörren har nötts av. Symptomen är olika beroende på vilken ledare det blivit avbrott i. När kabeln till passagerardörren gick av fick jag samma symptom, att bilen registrerade dörren som öppen och centrallåset slutade fungera.
Kräng av gummiskyddet över kablaget mellan dörr och chassi och kolla. Det är precis där ledarna är strippade i donet dom går av.

/m
Dörrkablage.jpg
Dörrkablage.jpg (71.07 KiB) Visad 1256 gånger
#1449873
Nästan samma fel på min så jag hakar på denna tråd.
Mitt problem är motsatt, bilen registerar inte när vänster bakdörr öppnas.
Byte centrallås motor förra året, trodde jag glömt koppla in något, eller gjort något fel.
Rev isär allting idag och summrade switch + kablar.
Kom fram till att, kontaktstycke på låskistan - stift 7 (blåsvart) sluts mot stift 4(grön) och stift 1 (blå/prickad) då switchen påverkas, opåverkad ej sluten mot något.
Blåsvart från/till komfortmodul ok
Blå/prickad från/till komfortmodul ok
Grön upp till kontaktstycke dörr ok.

Men vet ju inte om funktionen är rätt eller inte, ska den sluta mot fler, färre eller ska något vara slutet då den inte är påverkad?

Skulle nog behöva VIDA för att komma vidare, eller lämna till Volvo.

Någon som har något tips?
#1450193
Svarar mig själv angående färgerna :)
1-4 känns rätt baserat på elschemat, däremot är jag osäker på om 1 verkligen ska sluta mot 7. Jag summrade mot kontaktstycket i låskistan, dvs med låskistan lös.
Känns som att jag kanske har ett överslag som inte borde vara där?
Screenshot_20210615-174815_Drive.jpg
Screenshot_20210615-174815_Drive.jpg (62.33 KiB) Visad 1020 gånger

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]