Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
#1447880
XC70 D4 AWD MY16, automat, ca 9000 mil

Senaste dagarna har jag märkt att bilen rycker till under någon sekund när man är ute och kör. Ett litet ryck/tvekan som knappt märks. Det märks främst på bättre/släta vägar och i alla hastigheter mellan 20-100 km/h. Jag kan se att varvräknaren darrar till när det sker. Bilen går i övrigt bra och det spelar ingen roll om jag har farthållaren på eller ej. Jag har kört bilen ca 4500 mil i min ägo och aldrig haft några problem.

Jag kan inte säga säkert om problemet beror på att motorn tvekar eller om det är växellådan. Jag kan inte heller förutsäga när det ska ske då det verkar komma helt plötsligt. Det sker ungefär 1-2 gånger per mil och första dagarna märktes det enbart vid något enstaka tillfälle men idag kom det både tätare och lite mer tydligt.

Diffus beskriv och inte mycket att gå på. Första steget är väl som vanligt att läsa ut felkoder och det ska jag göra så fort jag får hem en felkodsläsare.

Symptomen påminner en del om denna tråd: viewtopic.php?f=70&t=126597
Senast redigerad av 1 JohanES, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1447890
Sätter en femma på att det är något med egr-systemet.
av JohanES
#1447964
Genererar detta någon felkod?
Cotag skrev:Sätter en femma på att det är något med egr-systemet.
Kommer ett fel på EGR-systemet generera en felkod?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1447968
Nej inte alltid om man ska tro diverse forumtrådar.
av JohanES
#1448529
erniefågelholk skrev:Hade samma fenomen på min d5
Gjorde en EGR kalibrering i Vida
och blev av m ryckningarna
Kan en sådan kalibrering endast utföras med Vida eller går det även med en Icarsoft felkodsläsare?
av Gabriel
#1448637
Har haft samma i min bil sedan den var ny. För mig händer det enbart vid helt plan eller lätt nedförslut i hastigheter runt 100. Jag uppskattar att det inträffar 5-10 ggr per år. Det har aldrig lett till någon felkod och jag har avskrivit det hela som normalt beteende med tanke på hur många andra bilar med samma motor som verkar ha fenomenet.
av JohanES
#1448685
Jag har kopplat in en Icarsoft men inte hittat några felkoder som kan kopplas till mitt problem.

Jag har fått lite återkoppling från min servicetekniker utifrån min felbeskrivning. Han tror att det behövs ett spridarbyte. Finns det något jag själv kan göra för att bekräfta detta?
av JohanES
#1449742
Nu har jag med lite hjälp lyckats läsa ut några felkoder med motorn igång. Det är totalt 5 st felkoder som uppstår i både FSCS och ECM:

P2A002F
P200000
P023600
P029900
P140700

Nu är jag ingen expert men bl a P140700 kanske kan tyda på EGR-fel? Beskrivningen av koden lyder: "Tillstånd: Inget. Återcirkulation av avgaserna inget detekterat flöde. Allmän felinformation, ingen information om undertyp"
Användarvisningsbild
av pb81
#1449761
1407 brukar vara tryckgivare på intercoolern. Jag hade börjat med att byta den och förhoppningsvis släcker den de andra koderna. Ganska dyr givare på volvo, runt 1500kr med det går o köpa på autodoc för 200-300kr.

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]