Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
#1450782
Jag har nollställt alla felkoder och än så länge verkar endast felkod 023600 i ECM och FSCS återkomma.

Enligt vissa trådar jag läst så relaterar detta till fel på MAP/insugstryckssensor. Sitter ovanpå motorn till höger sett framifrån, under kåpan.
https://www.autodoc.se/bosch/679600

För lite drygt en månad sedan tog jag loss och rengjorde denna sensor. Jag var väldigt försiktigt och använde mest Breaklean och väldigt lite mekanisk rengöring.
https://d5t5.com/wiki/wiki/article-vea- ... ure-sensor

Finns det någon möjlighet att jag ändå har skadat sensorn och detta orsakar mina ryckningar samt ger denna felkod?
av larsolsson
#1455591
Min V70 D5 hackade och ryckte lite då och då någon gång i bland under långfärder.

Det jag noterade var att förbrukningen även ökade under ca 4-5 mil för att sedan gå tillbaka till normalläge. Under denna tid hackade den rejält speciellt vid gaspådrag.
Byte av spridare verkar ha löst mitt problem.
Dyrt, men hjälpte mig.
av Bill12345
#1456450
Ett annat alternativ kan vara att växellådan innehåller mycket små metallspån som transporteras via oljan genom styrventilerna som ibland kan fastna tillfälligt och orsaka ryckningar. Ju varmare oljan är desto lättflytande blir den och transporterar lättare partiklarna genom ventilerna och orsakar ryckningarna. Sker ryckningarna främst vid varma sommardagar?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1456487
larsolsson skrev:Det jag noterade var att förbrukningen även ökade under ca 4-5 mil för att sedan gå tillbaka till normalläge.
Så sker förstås även när allt är normalt, under regenerering av partikelfiltret.
av larsolsson
#1456964
Jo, noterat det också.
Med de "nya" spridarna hackar den inte längre under regenereringen, vilket bilen gjorde med de gamla.
Surt fel, och dyrt, men ny går den som en klocka igen.
av JohanES
#1457056
pb81 skrev:Vad fick du ge för spridarbytet?
Nu kanske din fråga riktar sig till larsolsson men jag fick ge 29 000 kr för spridarbyte på min bil. Som tur är har jag helförsäkring så jag klarade mig med enbart en självrisk.

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]