Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1446475
Står i begrepp att byta remmar (multi- och AC-rem) och står i valet och kvalet vad gäller fabrikat. Många påstår att det är UTESLUTANDE Volvo original som gäller, medan andra påstår att Volvo inte tillverkar remmar i egen regi utan köper remmar av några tillverkare såsom Gates, Contitech (Continental) osv och som även levererar till eftermarknaden i samma kvalitet. Enligt uppgift gäller detta speciellt den korta elastiska AC-remmen, eftersom de s k "piratremmarna" är alldeles för styva och därmed belastar lagren onödigt mycket.

Att Volvo inte tillverkar remmar är självklart, men hur mycket sanning ligger det i påståendet att Volvos AC-originalrem som sannolikt tillverkas av Gates eller Continental inte håller måttet vad gäller töjbarhet?

Tacksam för svar.
#1446485
Jag bytte nyss multirem på min XC70 enligt serviceintervall. Jag köpte ett komplett kit med spännrulle (trots att spännrullen egentligen inte har schemalagt byte första gången remmen byts). Jag köpte Contitech och det var tydligt att spännrullen som ingick i kitet var av samma modell och tillverkare som den som var originalmonterad. Även remmen såg mycket lik ut.
#1446552
Contitech och gates skulle jag känna mig mycket trygg med iallafall.
#1446575
Det gäller för nästan allt som sitter i maskiner. Tillverkarna köper in delar från underleverantörer. Men ju större serier man tillverkar i, desto större är sannolikheten att en viss produkt tillverkas enligt kundens specifikation. Vissa leverantörer säljer då denna produkt enbart till den kund den utvecklats för. Andra säljer allting till vem som helst, oavsett vem den tillverkats för.

Ett exempel som inte har med Volvo att göra är att man kan köpa färdiga kablar till vissa av Omrons servomotorer i längden 1,5 meter. Det var jag som krävde att det skulle finnas, men de säljs till vem som helst som inte vill ha tre meter kabel att försöka göra av med i maskinen.
#1446700
Min original multirem gick tvärt av. Byttes på service 2018 och skulle bytts ut 2023 så ger inget för original.
Volvo själva tar noll ansvar om den går av.
#1446708
xAx skrev: tor 20 maj 2021, 12:34 .. medan andra påstår att Volvo inte tillverkar remmar i egen regi utan köper remmar..
Så sant, mig veterligen är det enda som Volvo tillverkar själva karosser och motorblock ;-) Allt annat köps från underleverantörer.
Förr köpte man bra grejer, numera köper man det billigaste som med nöd och näppe klarar uppsatta funktions- och livslängdskrav och utlovar rimlig leveranssäkerhet..
Sådan är prispressen i branschen numera :-D
#1450246
Hej, Förlåt att jag tjyvar på denna tråd. Kan inte starta en ny tråd av någon anledning.
Min V70N(06) har en spännrulle med Torx T45 bult. Åt vilket håll (medsols/motsols) skall jag skruva för att ta bort den
alternativt spänna remmen?
Mvh ostene
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]