Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
#1446677
xAx skrev:
Wizzman skrev:Jag följde instruktionen ovan och hade just en Gates-rem (instruktionen fanns i förpackningen). Hade gruvat mig lite inför bytet, men det var verkligen superenkelt med ett buntband.

Vissa piratremmar ska visst vara mindre elastiska och då blir det svårare.
Wizzman, var köpte du din rem av fabrikatet Gates? Antar att det är en webbutik? Har en rem (SKF) som är för styv och omöjlig att få på.
Den köpte jag på Autodoc men om du behöver den snabbt kan du kolla på Trodo, de brukar ha snabbare leveranser (men mindre utbud).
av Yaniz
#1446774
Hade tänkt göra lite service på min v70, så jag hakar på här med en fråga beträffande ac-rem. På bild 3 i skissen tidigare i denna tråd ser det ut som remskivan eller en del av remskivan ska tas bort. Är detta verkligen riktigt och vad avses på bild 3? Vad är det som ska plockas bort enligt bild 3 i skissen?
av Yaniz
#1446877
snartdement skrev:Bild 3 visar var skruvarna ska sitta. Kolla #12.

Skickat från min Mi 9T via Tapatalk

Jo, det har jag förstått. Det är den nedåtpekande pilen som förbryllar. Som jag förstår illustrationen, indikerar pilen på att något ska demonteras/ tas bort. Vad det är för del det handlar om förstår jag dock inte, eller har jag fått det om bakfoten?
av Yaniz
#1447716
Tänkte göra en service på min V70 nu till helgen med att bl a byta ac-rem. Wizzman, du som bytt ac-rem på din D5:a, hur har du gått tillväga? Har kollat remmarna ovanifrån från motorrummet. Först ska väl multiremmen bort? Därefter ska ac-remmen klippas och ny krängas på? Vad jag förstått drivs båda remmarna av vevaxeln, vilket bör betyda att det finns en remskiva med två uppsättningar remspår dvs plats för två remmar. Detta lär väl betyda att ac-remmen ska läggas på vevaxelns remskiva först och därefter på ac-kompressorns remskiva. Annars blir det väl ett helsike att krångla över ac-remmen över multiremmens spår och sedan över till ac-remmens spår på vevaxelns remskiva? Tänker jag fel? Nu har jag iofs att göra med en bensinare med motor B5254T6, men det bör väl inte skilja alltför mycket? Tacksam för svar!
av Wizzman
#1447799
Yaniz skrev: fre 28 maj 2021, 12:56 Tänkte göra en service på min V70 nu till helgen med att bl a byta ac-rem. Wizzman, du som bytt ac-rem på din D5:a, hur har du gått tillväga? Har kollat remmarna ovanifrån från motorrummet. Först ska väl multiremmen bort? Därefter ska ac-remmen klippas och ny krängas på? Vad jag förstått drivs båda remmarna av vevaxeln, vilket bör betyda att det finns en remskiva med två uppsättningar remspår dvs plats för två remmar. Detta lär väl betyda att ac-remmen ska läggas på vevaxelns remskiva först och därefter på ac-kompressorns remskiva. Annars blir det väl ett helsike att krångla över ac-remmen över multiremmens spår och sedan över till ac-remmens spår på vevaxelns remskiva? Tänker jag fel? Nu har jag iofs att göra med en bensinare med motor B5254T6, men det bör väl inte skilja alltför mycket? Tacksam för svar!
På vevaxeln är det enbart generatorremmen som drivs. Sedan går generatorremmen bland annat förbi en "löp/brytrulle" som sitter snett över AC-kompressorn. Där är det ett dubbelt remhjul där AC-remmen ligger på den inre remskivan och generatorremmen på den yttre remskivan - det är denna remskiva som finns med på illustrationen tidigare i tråden, där man ska gänga i två skruvar för att dra runt. Genom denna brytrulle för alltså generatorremmen över kraft från vevaxeln till AC-remmen.

Eftersom du måste ta bort generatorremmen först snurrar dessa remskivor lätt när du ska kränga på AC-remmen, du behöver alltså inte dra runt motorn.

På "brytrullen" lossar du den yttre remskivan (till generatorremmen) när du ska kränga på AC-remmen, och det är en eller två av dessa skruvar man tillfälligt gängar i igen (utan att ha remskivan till generatorremmen på plats) för att kunna använda en blocknyckel och dra runt remskivan när remmen ska på. Buntbandet du drar runt remmen innan montage håller du fast med ena handen mot kanten på remskivan för att förhindra att det glider samtidigt som du snurrar remskivan med en blocknyckel med den andra handen. Allt detta gör du från hjulhuset där du vikt undan innerskärmen.

När remmen är på skär du av buntbandet (försiktigt för att inte skada remmen), skruvar tillbaka remskivan till generatorremmen och lägger på den remmen också, samt monterar tillbaka innerskärm och hjul. Klart!
av Yaniz
#1447842
Wizzman skrev:
Yaniz skrev: fre 28 maj 2021, 12:56 Tänkte göra en service på min V70 nu till helgen med att bl a byta ac-rem. Wizzman, du som bytt ac-rem på din D5:a, hur har du gått tillväga? Har kollat remmarna ovanifrån från motorrummet. Först ska väl multiremmen bort? Därefter ska ac-remmen klippas och ny krängas på? Vad jag förstått drivs båda remmarna av vevaxeln, vilket bör betyda att det finns en remskiva med två uppsättningar remspår dvs plats för två remmar. Detta lär väl betyda att ac-remmen ska läggas på vevaxelns remskiva först och därefter på ac-kompressorns remskiva. Annars blir det väl ett helsike att krångla över ac-remmen över multiremmens spår och sedan över till ac-remmens spår på vevaxelns remskiva? Tänker jag fel? Nu har jag iofs att göra med en bensinare med motor B5254T6, men det bör väl inte skilja alltför mycket? Tacksam för svar!
På vevaxeln är det enbart generatorremmen som drivs. Sedan går generatorremmen bland annat förbi en "löp/brytrulle" som sitter snett över AC-kompressorn. Där är det ett dubbelt remhjul där AC-remmen ligger på den inre remskivan och generatorremmen på den yttre remskivan - det är denna remskiva som finns med på illustrationen tidigare i tråden, där man ska gänga i två skruvar för att dra runt. Genom denna brytrulle för alltså generatorremmen över kraft från vevaxeln till AC-remmen.

Eftersom du måste ta bort generatorremmen först snurrar dessa remskivor lätt när du ska kränga på AC-remmen, du behöver alltså inte dra runt motorn.

På "brytrullen" lossar du den yttre remskivan (till generatorremmen) när du ska kränga på AC-remmen, och det är en eller två av dessa skruvar man tillfälligt gängar i igen (utan att ha remskivan till generatorremmen på plats) för att kunna använda en blocknyckel och dra runt remskivan när remmen ska på. Buntbandet du drar runt remmen innan montage håller du fast med ena handen mot kanten på remskivan för att förhindra att det glider samtidigt som du snurrar remskivan med en blocknyckel med den andra handen. Allt detta gör du från hjulhuset där du vikt undan innerskärmen.

När remmen är på skär du av buntbandet (försiktigt för att inte skada remmen), skruvar tillbaka remskivan till generatorremmen och lägger på den remmen också, samt monterar tillbaka innerskärm och hjul. Klart!
Tack och bock Wizzman för den detaljerade och utförliga arbetsbeskrivningen!
av xAx
#1502135
Wizzman skrev:Jag följde instruktionen ovan och hade just en Gates-rem (instruktionen fanns i förpackningen). Hade gruvat mig lite inför bytet, men det var verkligen superenkelt med ett buntband.
Har ännu inte kommit till skott med att få på ac-remmen. Har kört utan rem och därmed utan ac i drygt ett år, då jag inte haft behov av bilen. Tänkte serva bilen nu till sommaren med att byta remmar, spännare osv. Bytte bromsbelägg i helgen och kollade i samband med det placeringen av ac-kompressorns remskivor för att följa medföljande instruktioner för montering av Gates korta elastiska rem. Går det verkligen att installera denna rem utan lyft? Själv har jag ingen lyft utan måste lyfta höger hjul med garagedomkraft och liggandes arbeta med att få på remmen, men det verkar vara otroligt trång. Dessutom är kompressorn högt placerad och en balk i vägen. Går det verkligen att installera remmen ifråga liggandes från hjulhuset?
av xAx
#1502180
Bävar lite för att gå tillväga på det sättet som du föreslår, Ceska. Skulle tro att det är besvärligt att få kompressorn på plats igen med tanke på remmens "otöjbara" töjbarhet. Svårt och uppbringa så mycket kraft till att bända tillbaka kompressorn liggandes vid hjulhuset eller under bilen och samtidigt skruva fast kompressorn. Men jag bävar kanske för mycket ...
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]

Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]