Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70D2
#1446046
Hej har en V60 från 2015 med 8500 mil och har börjat få upp detta meddelande i princip varje dag senaste veckorna.
"Fel på larmsystem service erfodras"

Trycker jag på röda varningstriangeln på kontrollen två gånger så går blinkers igång samt tutan. Ska inte sirenen gå då?

Larmet utlöses av sig själv flera gånger per dag men utan siren och endast med blinkers och jag får meddelande i telefonen att larm har utlösts.

Har läst på om äldre volvo modeller där backup batteriet i larmsirenen gett upp.
Gjorde en chansning och beställde en siren från en 2016 som rullat 900 mil för 750kr.
Volvo vill ha 2000:- för felsökning.

Någon som haft likande fel?
#1468404
Har liknande på min V60 från 2018. Fast jag får inte någon meddelande att larmet behöver service. Larmet utlöser vid stillastående i parkerings hus. Första gången gick jag när att kolla upp bilen och såg att grane parkerade sin bil i tiden larmet startades. (regn, blöta hjul spår) Larmet kan vara känslig, men det kom plötsligt så jag beställde dash cam så att sortera bort problem. Återstår att se har man elak grane eller fel på larmet.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!