Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445854
Hej
Har de senaste dagarna märkt ett visst vinande ljud inne i kupen när man kör tex. motor eller landsväg i 80-90 km/h och bilen lägger i 6an. Bilen det gäller är en V70 2010 D5 Automat. Ljudet verkar försvinna om man slutar gasa och återkomma när man trycker på gasen igen, dock så försvinner det vid över 100 km/h och lägger man "manuellt" i 5an och kör 80-90 så låter det ingenting. Det är inget högt vinande men det finns där och endast vi dessa hastigheter och just på sexans växel.

Har sett fler som har samma symtom men ingen som har någon lösning???
#1445876
Japp har typ exakt samma på en 2010 2.5 FT. När 6an åker i vid 80 hörs ett svagt vinande. Från 90 hörs inget men det kan också vara att ljudet då drunknar i vägljud/vindbrus. Har med funderat på att skriva inlägg om detta men du hann före. Min har gått ca 15 000 mil om det har med saken att göra
#1445895
Och min har gått drygt 40000. Fd taxi..
Men när jag köpe bilen för nån månad sedan så tror jag ej det levde om, utan det har kommit för någon dag sedan... Låter verkligen som ett lagerljud Har du sökt hjälp av någon verkstad?
#1445912
Nej har inte gjort mer än att skriva det här inlägget. Misstänker att jag har haft mitt ljud sedan jag köpte den för ett år sedan. Gäller att den växlar just vi 80 samt att det är hyfsat tyst för övrigt om man ska höra ljudet. Min ska snart in på årlig service så om inget annat har framkommit tills dess så lär jag ta upp frågan där
#1445931
Har samma på våran XC90 2012. Låter betydligt mindre med vinterdäck (högre profil). Forskade mycket i detta när jag nyköpt bilen och tydligen väldigt vanligt med Aisins 6 växlade lådor. Toyotaägare som är lyhörda upplever samma. Ibörjan var jag nojig över det, men bilen tuffar på år efter år och ljudet blir varken mer eller mindre. Dock ökar ljudet ytterligare vid hög utomhustemperatur (+25 o uppåt)

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Den är väl kass? Dags att byta..