Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445806
ja, pedalen ska gå att trycka i botten på TS bil, det här har varit uppe på tapeten förr. Min xc60 gör samma sak, pedalen sjunker i botten, och det har den gjort sedan dag1
#1446010
Är det vanligt att man förstör packning antingen vid kolven eller att man sabbar huvudbromscylindern när man trycker ut kolvarna igen första gången? Tycker det är så märkligt fel eftersom ingen bromsvätska sjunker. Jag har inte tagit ut bilen ur garaget utan endast tryckt och pumpat på plats med motorn igång och tyckt att de känns väldigt märkligt. När motorn är avstängd tar pedalen högt upp och känns stum. När motorn startas åker pedalen långt ner men inte ända ner till golvet. Pumpar jag på den tar den högre upp men när jag håller på pedalen sjunker den sakta ner igen...
#1446022
Tycker alltid pedalen är lite svampig efter beläggbyte, allting fjädrar och skapar lite mer spalter än när det nött in sig, vilket kräver lite större slag av pedalen varje bromsning ett tag efter. Allra tydligast är det med nya belägg mot en begagnad skiva men även annars.
#1446023
Olovligen2 skrev:... tyckt att de känns väldigt märkligt.
Ja, jämfört med en Volvo 140, som inte har aktivt bromssystem (den kan inte bromsa själv för att häva sladdar, bromsa när man kommer ikapp någon med adaptiv farthållare igång eller bromsa för att försöka undvika en kollision), så känns det märkligt.
Tänk på att det finns en hydraulpump i de här bilarna, som skapar bromstryck utan att du rör pedalen alls. Med sådana system kan man konstruera bromsen ungefär som ventilen på en grävmaskin. Du kan köra reglaget hela vägen till ändläget utan att det tar stopp. Det enda som händer är att bommen rör sig fortare. Inte förrän cylindern går i ändläget får du returtryck på spaken. Nu vill man sällan göra bromsar så här, för det är svåra att dosera mjukt. Alla som för första gången kör en Rolls-Royce Silver Shadow från 60-talet vet nog vad jag menar. Lätt att få nästan i rutan första gången man trycker på bromsen där, och två hydraulpumpar hjälps åt att trycka ut 24 (!) kolvar mot fyra skivor i pizzatallriksstorlek. Det bromsar utav bara f-n, men det är lätt att trycka pedalen i botten.
#1446460
Olovligen2 skrev: ons 19 maj 2021, 21:26 Jag hade fått fel grejer. F..k autodoc. :mad:
Har beställt mycket grejer från autodoc och det är tyvärr så att man måste ha god koll själv på villa delar som passar och inte. Det man får upp när man söker på registreringsnummer är bara en liten hjälp i rätt riktning. När det gäller bromsar måste man tex själv veta vilken storleken det är på skivor och belägg samt vilket bromssystem bilen är utrustad med.

Köper också en del prylar hos volvo åf de gånger när det är svårt att avgöra vad som är rätt eller om det är bråttom då man oftast har grejerna inom ett par timmar den vägen.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...