Olovligen2 skrev:... tyckt att de känns väldigt märkligt.
Ja, jämfört med en Volvo 140, som inte har aktivt bromssystem (den kan inte bromsa själv för att häva sladdar, bromsa när man kommer ikapp någon med adaptiv farthållare igång eller bromsa för att försöka undvika en kollision), så känns det märkligt.
Tänk på att det finns en hydraulpump i de här bilarna, som skapar bromstryck utan att du rör pedalen alls. Med sådana system kan man konstruera bromsen ungefär som ventilen på en grävmaskin. Du kan köra reglaget hela vägen till ändläget utan att det tar stopp. Det enda som händer är att bommen rör sig fortare. Inte förrän cylindern går i ändläget får du returtryck på spaken. Nu vill man sällan göra bromsar så här, för det är svåra att dosera mjukt. Alla som för första gången kör en Rolls-Royce Silver Shadow från 60-talet vet nog vad jag menar. Lätt att få nästan i rutan första gången man trycker på bromsen där, och två hydraulpumpar hjälps åt att trycka ut 24 (!) kolvar mot fyra skivor i pizzatallriksstorlek. Det bromsar utav bara f-n, men det är lätt att trycka pedalen i botten.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.