Sida 1 av 2

Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 11:55
av Olovligen2
Hej! Bytte både skivor och belägg fram på min XC70 nyss. Tryckte in kolven rätt ordentligt, kanske för mycket? Hur som helst tar pedalen högt när motorn är avstängd, när jag startar åker pedalen sakta neråt. Går att pumpa upp lite tryck men när jag sen håller sjunker pedalen ner mot golvet. Har hållit koll på vätskan, den var rätt låg innan bytet så behövde inte tömma och nu ligger den på strax under max. Ingen förändring på nivån, hittar ingen läcka. Vad tror ni kan ha blivit fel? Kan jag ha förstört nån packning runt kolven? :-(

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 12:34
av apersson850
Att motståndet är större före motorstart beror i regel på att vakuumet läckt ut under stilleståndet.

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 13:31
av Olovligen2
Ok, vad behöver göras då?

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 15:06
av apersson850
Starta motorn.

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 18:09
av Olovligen2
Fast när motorn startas åker ju pedalen sakta i botten, så de löser inget...

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 18:54
av Vojje
du får väl prova att lufta... även om det inte ska behövas...

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 19:19
av apersson850
Du kan inte trycka pedalen i botten, hur hårt du än stampar.
När du kör, alltså. När du står stilla spelar det ingen roll. Då behöver du inte bromsa.

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 19:38
av Cox
Pedalen skall aldrig gå i botten, med eller avstängd motor. Går den i botten så har du en läcka någons ev huvudbroms cylindern

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: lör 15 maj 2021, 19:50
av Erik Å
Att trampa pedalen i golvet (t.ex när man pumpar ut kolvarna efter beläggbyte) brukar vara ett bra sätt att skada kolvtätningarna i huvudcylindern. Typiskt beteende är att pedalen sjunker sakta om man håller lätt på bromsen. Men stampar man till snabbt och hårt så tätar de faktiskt bättre..
Sjunker gör det också om någon luft-, slangnippel eller o-ring läcker. Men då bör förstås vätskenivån sjunka allteftersom man förlorar bromsvätska..

Re: Problem efter skiv-och beläggbyte fram (xc70-11)

Postat: sön 16 maj 2021, 10:02
av apersson850
Cox skrev:Pedalen skall aldrig gå i botten, med eller avstängd motor. Går den i botten så har du en läcka någons ev huvudbroms cylindern
Nya system ställer gamla sanningar på huvudet. Aktiva bromssystem fungerar inte på samma sätt som de som enbart har vakuumservo, typ Volvo 140.

Den mest extrema jag själv har haft i den här vägen var faktiskt en Volvo 460 GL. Vid stillastående var det ingen större skillnad i känsla när man trampade ner kopplingen eller bromspedalen. Båda gick ungefär lika lätt ner till govlet. Men så snart bilen rullade gick det inte att trampa bromspedalen i botten. Försökte man låg den och darrade en bit ner, samtidigt som ABS jobbade. Först när bilen stannat gick pedalen i botten, om man fortsatte trycka.

Våra XC70 är inte alls lika extrema, men man kan sakta trycka pedalen i botten på båda två. Det har alltid varit så.