Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1445630
Finns det någon vänlig själ som kan dela med sig originalnumret till batteriets fästklämma (klämman i botten som håller batteriet på plats med en "metallpinne"). Köpte nämligen ett batteri som enligt hemsidan skulle passa V70 2008-, vilket visade sig vara "nästan" korrekt. Batteriet är ca 1 mm för brett, vilket medför att metallpinnen inte får grepp i gängorna för att det ska vara möjligt att skruva fast klämman med metallpinnen. Har därför försökt att modifiera klämman men lyckades naturligtvis sabba den till den milda grad att den nu är oanvändbar. Har kollat runt på "skrotsidor" och naturligtvis finns alla möjliga klämmor till alla Volvomodeller utom till min! 

Någon som varit med om något liknande? Någon som löst problemet på annat sätt exv med någon egen fix?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1445636
Du testade de andra hålen också antar jag? Har för mig att det finns flera hål att montera i nämligen, om jag inte minns fel. Har för mig att jag fick flytta ut den när jag satte i Biltemas 95Ah-batteri.
av xAx
#1445973
fjohan82 skrev:Är det nummer 11 alt. 12 som avses?
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=441

Om denna del skiljer mellan motoralternativ vet jag dock inte. Däremot fick jag vända på den när jag monterade ett större batteri i min V60.
Klämmorna 11 och 12 som du, fjohan, hänvisar till förefaller vara identiska (skillnaden är att pinnen är placerad i olika hål). Klämman går inte att vända på, då den är bockad på så sätt att den ska förhindra batteriet att röra sig i färdriktningen vid kraftig inbromsning mm. Vänder jag på klämman, blir det tokigt i alla avseenden.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]