Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445724
"Slangen" som pilen hänvisar till är inte en slang utan det är ett fodral för en del av kabelstammen. Oljan är troligen spilld vid oljefilterbytet alt. trasig o-ring eller för hårt draget lock med spricka i filterhuset som följd. Gör en seriös motortvätt och kolla efter ev. läckage därefter. Oljeförbrukning på FT motorer finns det gott om trådar i forumet.
#1445729
Använder du högerpedalen så går det åt olja. 1-2dl nu ToR väst till östkust (60mil).
Så 5dl+ per oljebyte är inget att bry sig om. Annars dags o byta oljefilterhuset(vevhusventilationen inbyggd) lite slang osv.
Ta bort täcklocket för tändstift så ser du vart returslangen går in
#1466523
Uppdatering: Gjorde en noggrann (nåja) motortvätt i våras och nu syns oljeläckaget nedanför motorkåpan (bild 1) och kring tändstiftet vid en cylindern (bild 2), övriga cylindrar är rena. Förgående ägare verkar ha "löst" detta genom en mängd tändstiftsbyten och diverse "Stop oil-leak"-produkter enligt de kvitton som jag har hittat i bilen. Jag vill gärna hitta och lösa det underliggande problemet. Kan det vara ventiltätningen? Gjorde även plasthandsketestet över oljepåfyllningslocket, då drogs handsken in en bit i röret. Det borde innebära att jag kan utesluta vevhusventilationen?
Bilagor
IMG_2197[1419].JPG
IMG_2197[1419].JPG (629.63 KiB) Visad 660 gånger
IMG_2196[1417].JPG
IMG_2196[1417].JPG (292.33 KiB) Visad 660 gånger

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]