Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pb81
#1445302
Hejsan!
Upptäckte en sak när jag körde idag. Brukar ha koll med en elm37 hur sotigt partikelfiltret är. Vet att den brukar starta regenerering på landsväg runt 21g sot. Nu är den uppe i över 25 och regenerering startar inte? Tänkte jag kör ut på motorväg 30min men den vill inte regenerera ändå? Startade på 25,2g och nu är den 25,7g. Brukar ju gå sakta men säkert neråt när man kör motorväg.

DPF pressure är ändå ganska lågt, ligger på 7hPa vid tomgång, 20-40 när man kör. inga felkoder, bör jag vara orolig?

V70 D4 2L MY13
av Larslars
#1445305
ja det där med starta regenerering är en liten soppa.
en del kör på g en del kör på % full en del på difftrycket sen vill en del att man ligger på farthållaren...
jag hade en gång en som regenererade först vid 80% full dpf och då först efter ett gassläpp/motorbroms som "sista" krav på regenerering ( antagligen för att föraren inte skulle märka så tydligt att det regenererar).
Användarvisningsbild
av pb81
#1445516
Det löste sig idag. Tog dock ovanligt lång tid, men det är väl att det var så mycket sot.
Screenshot_20210514-111610.jpg
Screenshot_20210514-111610.jpg (233 KiB) Visad 1931 gånger
Screenshot_20210514-113824.jpg
Screenshot_20210514-113824.jpg (214.88 KiB) Visad 1931 gånger
Användarvisningsbild
av pb81
#1449932
En annan sak jag funderar över nu är att den sotar mycket snabbare under sommaren, är det normalt kanske? Jag bytte t-mapsensorn för några månader sedan, satte dit bosch istället för original (same same). Den regenererade vid 25 gram den andra juni, sen en gång till vid 25 gram den 10e och den är redan uppe i 11.7 gram. Kör runt 3-4 mil landsväg dagligen. Varje gång den regenererar låter jag den bli klar, dvs ner till 5.6 gram.
av anton85
#1449964
Helt normalt med snabbare sotuppbyggnad på sommaren. Min Xc90 2012 gör samma. Anledningen är att på våran så är egr ventilen mer eller mindre stängd vid kallare väderlek än 0. Öppen egr ventil är en stor orsak till sotuppbyggnad.
Användarvisningsbild
av pb81
#1449982
Egr off hade ju varit passande kanske ;)
av 164EOverdrive
#1450212
pb81 skrev:Det löste sig idag. Tog dock ovanligt lång tid, men det är väl att det var så mycket sot.
Screenshot_20210514-111610.jpg
Screenshot_20210514-113824.jpg
Vilken app använder du till din ELM327?
Användarvisningsbild
av pb81
#1450224
Car Scanner Pro.. Min elm327 gav dock upp för några veckor sedan. Men de som gjorde Car Scannerappen rekommenderar en adapter från Viecar, köpte sådan och den fungerar faktiskt mycket bättre, ansluter snabbare.

https://www.carscanner.info/
av labi95
#1452359
pb81 skrev: sön 13 jun 2021, 13:59 En annan sak jag funderar över nu är att den sotar mycket snabbare under sommaren, är det normalt kanske? Jag bytte t-mapsensorn för några månader sedan, satte dit bosch istället för original (same same). Den regenererade vid 25 gram den andra juni, sen en gång till vid 25 gram den 10e och den är redan uppe i 11.7 gram. Kör runt 3-4 mil landsväg dagligen. Varje gång den regenererar låter jag den bli klar, dvs ner till 5.6 gram.
Hej
Har upptäckt att min bil rycker till lite då och då. Händer främst vid motorväg/landsvägskörning. Upplever problemet minst en gång per tankning, kan i vissa fall komma fram fler gånger. Fick till mig att det är partikelfilter regenereringen. Mina körsträckor med bilen är 70-80% långvägskörning så frågan är om det verkligen är det som problemet? Kan även nämna att bränsleförbrukningen ökar dubbelt så mycket vid dessa ”rycken”.

Volvo v60 CC d4 190hp polestaroptimerad 220 hp

Min nyfikenhet får mig att fråga hur d[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]