Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V7088
#1445122
Hej !
Nu vänder jag mig till er experter, vad är detta för missljud ( vad är felet ? ) hör dom ihop ?
Har frågat vänner som är duktiga på bilar men dom blir inte heller kloka...tacksam för all hjälp.

På klipp ett låter bilen ungefär som en ”el-bil” eller en radiostyrd. På klipp två låter det illa när jag vrider på ratten. Skall tilläggas att jag nyligen bytt servopump och detta ljud fanns även innan bytet. Länkar till dom två klippen så får ni lyssna.

https://youtube.com/shorts/JWZDKf9sHl0?feature=share

https://youtube.com/shorts/Mz3CG0IAK38?feature=share
av V7088
#1445128
GLIZ skrev: tis 11 maj 2021, 19:49 1. Skulle tro att det är växellådan

2. Låter som för låg nivå av servoolja.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
1. Växellådan alltså...lät ju inget vidare 😬
av William85
#1445139
Är det inte samma ljud i bägge klippen då?

Innan växellådan döms ut skulle jag demontera aggregatremmen och starta/köra lite kort för att utesluta eller hitta ”enkla” fel i dessa komponenter först
av Gameburg
#1445142
Ljud 1: Ac'n kanske? Prova att stäng av ac och se om ljudet försvinner. Inte ovanligt med vinande ljud när ac jobbar.
av V7088
#1445156
William85 skrev: tis 11 maj 2021, 21:28 Är det inte samma ljud i bägge klippen då?

Innan växellådan döms ut skulle jag demontera aggregatremmen och starta/köra lite kort för att utesluta eller hitta ”enkla” fel i dessa komponenter först
Det är det jag funderar på ? Aggregatremmen alltså, helt klart värt att kolla 👍🏻
Användarvisningsbild
av peppepp
#1445160
Hade gissat på servopumpen utan olja jag, men nu har du visst bytt det. Generatorn kan även ge ifrån sig liknande ljud när den sjunger på sista versen. Hur långt har den gått?
av V7088
#1445189
peppepp skrev: tis 11 maj 2021, 23:39 Hade gissat på servopumpen utan olja jag, men nu har du visst bytt det. Generatorn kan även ge ifrån sig liknande ljud när den sjunger på sista versen. Hur långt har den gått?
Ja precis, nybytt med olja och allt.
Vad händer om generatorn ger sig ?
Bilen har gått 26000 mil
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1445194
Har du otur så skär den, med trasig rem som följd och remmen har då i vissa fall trasslat in sig i kamrememmen med motorras som utgång.
I bästa fall så går bara remmen av och landar på backen under bilen.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]