Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BasseBalis
#1445093
Hej

Jag blev med Volvo för drygt två månader sedan . Köpte en XC70 2015 (i trafik 2014-08) och har precis börjat experimentera med de olika funktionerna i Sensus.

Och där började huvudvärken.. Jag har förstått att jag troligtvis sitter på en MY15. Men manualerna gör skillnad på Sensus Infotainment och Sensus Connect. Jag begriper verkligen inte vilken jag har. Har lyckats koppla samman telefonen med Blåtand och kan dela internet från den till bilen. Har även ett SIM-kort i som backup. Jag har också VOC aktiverat.

Men kartor.. ja, det får jag inte att fungera alls. Volvo Cars kunde se att min bil inte har Navigator, okej tänkte jag men då har jag väl åtminstone Internetkarta? Icke. Trycker på NAV, får upp text som hänvisar mig till Volvohandlare och köp. 7000kr kändes lite väl häftigt för en 6 år gammal bil.

Servicetekniker från Rejmes trodde att man helt slutat stödja Internetkartor till min årsmodell för ett år sedan. Är det sant?

En annan tekniker trodde tidigare att jag bara behövde stoppa i SIM-kort. Vilket jag ju nu har.

Försökt läsa mig till lite tips och trix på detta forum. Dubbeltryck på NAV, backa och trycka igen osv. Kommer inte vidare tyvärr.

Jag har tre appar till bilen för tillfället. B.la TuneIn och någon annan radio tror jag det var.

Jag antar att jag inte bara kan ladda ner kartorna från hemsidan och mata in till bilen med USB enligt anvisningarna? Jag har NAV-knappen, som sagt, men också jordglobsknappen? Men att jag har hårdvaran betyder kanske inte att jag har mjukvaran?
Senast redigerad av 1 BasseBalis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1445096
Jag har själv en MY16, utan navigatorn.
Men med internetkartor.

Jag kör på WiFi hotspot från mobilen.
Sedan trycker jag på "nav" knappen och då kommer det upp ett meddelande att man måste aktivera navigationen hos Volvo.

Där trycker jag på exit, och då startar internetkartorna.
av BasseBalis
#1445099
Ursäkta en okunnig, men vad betyder egentligen MY15, 16 osv? Är det modellåret?

Trycker du på EXIT på ratten eller på mittkonsollen? Måste jag ha lite tålamod kanske? Ska genast gå ut och testa.

EDIT
När jag trycker på EXIT hamnar jag i grundmeny som listar Navigation, Radio, Media, Telefon, My Car och Internet

Jag hittade också lite mer information om en kund som hade en XC60 MY15 som fick Internetkartor i en vanlig service. Får kanske påpeka detta nästa gång min XC70 ska in.

Känns ju ganska märkligt att man hoppat över grundfunktionen i MY15 för att sen ha den i MY16.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1445110
MY15, 16 osv är årsmodellen på bilen.

Det spelar ingen roll i min bil vilken av exit knapparna jag trycker på.

Som sagt, ett tryck på Nav knappen, sen får jag ett meddelande om aktivering och då trycker jag på exit.
Och då ramlar internetkartorna igång.

Dock är dom inte jättemycket att hurra över.
Man kan få vägvisning men inget ljud.
av BasseBalis
#1445112
Okej, tack!

Lyckas dock inte i min. Misstänker att mjukvara saknas helt enkelt. Om jag inte kan tvångsmata kartorna utan uppgradering, eller åtminstone halvera priset för Navigator, får jag nog helt enkelt nöja mig med att använda mobiltelefonens kartor. Eftersom Internetkartor verkar saknas helt på min bil. Verkar va "allt eller inget" som gäller på MY15.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1445140
I vår 2016 fanns det internetkartor när vi köpte den. Fungerade, men krävde givetvis internet på något sätt i bilen.
Uppgraderade till full navigator när Volvo erbjöd den för 3000. Ger bättre funktion.
Användarvisningsbild
av Derank
#1445148
Internettkartorna fans en kort period på 2015. Sedan togs de bort för att återkomma på 2016.
av BasseBalis
#1445220
Hej och tack för ert engagemang. Ny dag nya möjligheter.
Jag har varit på Volvo Cars igen och den här gången tänker jag inte nöja mig med att de hänvisar mig till sidan där man laddar ner offline-kartorna till stora NAVen. Vi får se hur det går...

Om det är så att funktionen togs bort på MY15, för att återkomma på MY16, borde det inte gå att uppdatera på något sätt nu i efterhand?
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar