Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164EOverdrive
#1445065
Kan nån tekniskt bevandrad berätta vad som kan få turbon i en 2015 V70 D4 AWD 5-cyl att helt plötsligt sluta ladda i motorvägsfart för att sedan fungera normalt på småvägar?
av Kimmen90
#1445083
Räcker väl med en tråd. Förmodligen har du problem med någon givare, bara att koppla upp mot Vida så får du till 99% svaret svart på vitt.
av 164EOverdrive
#1445113
Det var just det! Problem med nån givare får man ju höra från många håll. Jag tänkte att någon här kunde veta vilken. Koppla upp mot "Vida"??
Jag har varit hos Volvo, jag gissar att de har "Vida", men de hittade inget svar, varken svart eller vitt.
av Gameburg
#1445144
Igensatt dieselfilter? Kanske orkar släppa igenom tillräckligt tillfälligt och vid varierande körning men vid hög jämn belastning kommer inte soppan fram...
Haft det problemet på en båtmotor.
av Kimmen90
#1445161
164EOverdrive skrev: tis 11 maj 2021, 18:25 Det var just det! Problem med nån givare får man ju höra från många håll. Jag tänkte att någon här kunde veta vilken. Koppla upp mot "Vida"??
Jag har varit hos Volvo, jag gissar att de har "Vida", men de hittade inget svar, varken svart eller vitt.
Okej, tänkte eftersom i din andra tråd beskrev du en ODB läsare.

Be dem koppla in Vida och göra en diagnos när de kör på motorvägen.
av 164EOverdrive
#1445214
Gameburg skrev:Igensatt dieselfilter? Kanske orkar släppa igenom tillräckligt tillfälligt och vid varierande körning men vid hög jämn belastning kommer inte soppan fram...
Haft det problemet på en båtmotor.
Filtret är bytt för mindre än 500 mil sedan vid Volvo-service. Vad skulle kunna få ett diesel-filter att bli igensatt överhuvudtaget? Var kommer sk*ten ifrån?
Men, kan ett "igensatt" bränslefilter få turbon att sluta ladda?
av Gameburg
#1445235
Tror den stryper turbon om bränslet inte räcker till, annars går bilen som skit (för mkt luft för lite bränsle).
Båtfolk är vana vid alger i bränslet som sätter igen filtret (kommer av vatten i bränslet). Dagens bränsle är av mkt dålig kvalité och därför blir det lättare alger/bakteriehärdar i tanken.
Behöver inte vara det men symptomen är lite likadana som i en båt. Kan dock tillägga att en båtmotor alltid jobbar i "uppförsbacke" och drar betydligt mer bränsle än en bil.
av 164EOverdrive
#1445326
Låter ju som ett dåligt skämt att bilen skulle gå som två skvättar ankskit p.g.a. att bränslet har dålig kvalitet. Nån borde ju hållas ansvarig för det. Och hur kan en biltillverkare tillverka bilar som inte tål bränslet?
Men när jag tänker på det, så var det faktiskt inga körbarhetsproblem innan filtret byttes vid Volvo-service, kanske de monterat filtret fel (eller inte bytt det alls?).
Kan vara värt att undersöka filtret i.a.f.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1445658
Verkar som att o-ringen/packningen som ska täta filterkoppen ganska ofta hamnar lite snett vid filterbyte. Kan vara så att du får tryckfall i bränslesystemet emellanåt? Kolla om det är blött vid bränslefiltret, typiskt för om o-ringen inte sitter som den ska.
av 164EOverdrive
#1445767
Jag har ju serviceavtal på bilen så de bytte filtret för knappt 1000 mil sedan, men jag tog ändå ner filtret för att kolla och det såg en aning svart ut så jag cyklade ner till Volvo och köpte ett nytt för att byta. 688 kr för ett bränslefilter!!!! Och inte blev det nån skillnad heller, felet är kvar

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]