Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445006
Skall hjälpa dottern med att byta styrväxel, verkar vara en grannlaga uppgift.
Har lossat styrlederna rattstången krängningshämmaren inkl stag. Misstänker att man får släppa ner motor ramen i bakkant ngt som jag bör tänka på???
Djävla skitjobb...
#1445387
Är jag ensam om att ha bytt styrväxel? dvs kuggstång mm
#1445418
Jaha då får jag väl svara själv då.
Börja med en styrväxel och sedan så bygg en v70 runt den, lite så är det...
Eller ner med hjälpramen lossa kränghämmaren styrlederna rattstången vid knuten en bult inne i bilen diverse momentstag mm
#1445458
Skitjobb ja, men troligtvis väldigt mycket billigare mot att lämna bort jobbet.
Enligt Volvo skall det räcka med att släppa ner hjälpramen i bakkant, men Haynes rekommenderar att ta ner hela hjälpramen. Jag skulle nog prova att till börja med att ta ner hjälpramen i bakkant och se om det räcker... Motorn hänger ju i två motorfästen så det förenklar jobbet jämfört med V70 och V70N.
Uppallning med fyra pallbockar, bak inga problem att sätta mot tröskellådorna, fram håller inte tröskellådorna utan pallbockar får sättas mot "plåtkuddar" med en brädlapp emellan. Jag brukar använda två garagedomkrafter, någon gemensam lyftpunkt saknas ju på V70II.
#1445475
Tack Hasse!
Nae räcker inte med att släppa bak men valde att inte lossa hela ramen utan lät den hänga i de främre (lossade) bultarna och det räckte. lossa kränghämmarna så slipper ni ha dem o bråka med Har en 36Volt Hikoki herrejössesmuttersmack gud va bra den är. Många bråkiga bultar.
har en qicklift och en garagedomkraft till hjälp.
Skall nu bara byta servopump o remmar väntar på styrväxeln från skroten o resten från autodoc.

Behöver få garaget tomt så jag kan ta mig an XC70 som envisas med att plötsligt börja skaka kraftigt kan gå fint i 10 mil sen så bråkar den i 2 mil och sen så är det lugnt.
Har bytt ena drivaxeln beställt en till andra sidan och 2 nya hjullager sen så är det tomt på ideer vad gällande den...
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]