Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164EOverdrive
#1444974
Har en 2015 V70 D4 AWD Automat som enlig Volvo ska ha gått 6500 mil.
Körde 4 mil motorväg i 110 på farthållaren, stannade för att tanka fullt, åkte 2 km, stannade 1 timme.
Sedan tillbaka samma väg, 110 på farthållaren, efter knappt 1 mil började bilen tappa fart, trots att farthållaren var inställd på 110 så kröp hastigheten ner mot 80, försökte då öka farten genom att rycka gasen i botten men utan förväntad respons, farten ökade s-a-k-t-a till 110 och effekt indikatorn visade max effektuttag hela tiden under fartminskningen och gasen i botten, kändes mer som 40 hästar i stället för de 181 som motorn ska ha. Detta fortsatte sedan hela vägen hem, hastigheten minskade, full gas, knappt nån respons o.s.v.
När jag sen kör av motorvägen in på en 70-väg så provar jag några fullgasmanövrer och då verkar motorn svara som den ska!
Vad kan orsakat hastighetsminskning samtidigt som effekt indikatorn visar max effektuttag???
Enda skillnaden på tur och retur-resa var att tanken var full på retur-resan, vad det nu skulle betyda???
Är det nåt i bränslesystemet som inte tål att tanken är full?
Är det måhända nån tank-ventilation som täpps igen när tanken är full så att flödet av bränsle stryps?
av mattiasv60
#1445028
EGRen ?
Precis så betedde sig min bil när EGRen började strula. Fick bitvis ligga på 4an eller 5ans växel för att bilen skulle orka. (förvisso en D4 VEA - men beteendet var likadant) Min bil hade då rullat runt 7000 mil..
/M
av 164EOverdrive
#1445034
Det skumma är att det inte finns några felkoder i systemet. Om nånting påverkar motorns prestanda till denna grad så borde det väl ändå bli nån felkod?
av 164EOverdrive
#1445064
Det är en ELM327 och appen Torque Lite.
Jag var ute på motorvägen idag igen med appen öppen och fick se att laddtrycket var obefintligt när kraften försvann.
Nere på 85 km/h tryckte jag gasen i botten, fortfarande inget laddtryck och knappt 3000 varv, bilen ökade s-ak-t-a- hastigheten till 110 åsså gick den en liten stund i 110 på farthållaren med "normalt" laddtryck. Sen försvann laddtrycket igen, samma procedur, nu med bortkopplad farthållare, ingen skillnad, gasen i botten men inget laddtryck.
Svängde av motorvägen in på 70-väg, tryckte gasen i botten och bilen for iväg som en raket med fullt laddtryck och motorn varvade friskt!
WTF!!!
Vad är det som får turbon att lägga av vid motorvägskörning i lugna 110 km/h för att sedan fungera normalt när man gasar på från lägre hastighet???
Måste hitta felet snart för det börjar bli jobbigt med långtradare som blinkar med helljuset och vill köra om på motorvägen.
av 164EOverdrive
#1445229
Det är verkligen sjukt detta fel.
Tänk dig att du i godan ro ligger på motorväg i 110 på farthållaren, utan förvarning sjunker hastigheten, power-indikatorn går i topp, laddtrycket försvinner och när du försöker öka hastigheten genom att trycka mer på gasen så händer knappt något, den segar sig sakta mot 110 med power-indikatorn i topp, ca.8 psi på boost-mätaren med pedalen mot golvet.
När man till slut nått 110 så kan den ligga kvar där en stund, sen börjar det om.
Inga fel-indikationer från bilen och Volvo hittar inget problem, men de bytte ändå en tempgivare på partikelfiltret och själv bytte jag senare tryck/tempgivaren på intercoolern efter tips härifrån utan resultat så det var knappast nåt fel på dem i.a.f.
Det prats om Vida här, var får jag tag i en sådan?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1445659
Du skriver att man bytt temperaturgivaren vid partikelfiltret. Det ska väl även finnas en tryckgivare där? Om den är trasig kan man få de här problemen.
av Cox
#1445680
Japp låter som tryckgivare, läste dom inte ut värden eller bytte dom bara utan att veta vad dom gjorde?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av 164EOverdrive
#1445765
Innan de bytte givaren på partikelfiltret fann de Felkoder ECM-P054400 Avgastempgivare krets- bank 1 givare 1 (Felkod är funnen aktiv) samt ECM-P208464 Avgastempgivare krets inom/utanför gränsvärden bank 1 givare 2- Algoritmfel- Orimlig signal (Felkod är funnen aktiv). Även ECM-P2A0036 O2 kretsomfång/prestanda (bank 1, sensor 1) FM/PWM-fel - För låg frekvens ( Felkod är funnen inte aktiv). Det blev ingen skillnad efter det att de bytt tempgivaren på partikelfiltret.
Symptomet/felet är väldigt skumt, efter 10-15 minuters körning i 110 på motorväg försvinner laddtrycket och motorn tappar fart och kraft, händer inte mycket med gasen i botten, den hämtar dock upp farten men utan laddtryck. Åker av motorvägen åsså är laddtrycket tillbaka, åker tillbaks motorväg och motorn funkar som den ska, laddar hur bra som helst.
Vad kan få turbon att lägga av efter 10-15 munuter för att senare fungera helt normalt bara man vänder bilen och åker åt andra hållet????

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]