Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164EOverdrive
#1446189
MarcusJ skrev:Du skriver att man bytt temperaturgivaren vid partikelfiltret. Det ska väl även finnas en tryckgivare där? Om den är trasig kan man få de här problemen.
Var sitter tryckgivare/sensor för partikelfilter?
av 164EOverdrive
#1446192
Var ute ens sväng idag, på samma ställe som förut, efter ca. 15 minuters körning, minskar laddtryck och hastighet, skillnaden idag var att den återhämtade sig snabbare än tidigare och efter det var det inte längre problem, funkade som avsett hela vägen hem.
Nånting får turbon att sluta ladda (eller öppna westgate?)efter en viss sträcka/tid, för att senare börja ladda igen (stänga westgate) men vad? Igensotad trycksensor partikelfilter (var den nu sitter) eller kanske en kärvande magnetventil?
av Cox
#1446199
Tryckgivare sitter på partikelfiltret en temp och tryck, skulle satsa mina slantar på att byta den

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av 164EOverdrive
#1446220
Hittade trycksensorn (differentialtrycksensor) som känner av trycket i partikelfiltret före och efter dess anslutningar till slut.
Vad jag kan förstå är tempsensorn och trycksensorn två olika saker, tempsensorn sitter fastskruvad i själva partikelfiltret och trycksensorn sitter på ett plåtbleck ovanför partikelfiltret.
Så vilken "den" sätter du pengar på?
Tempsensorn är f.ö. bytt av Volvo utan resultat.
Vad jag kan tänka mig är att trycksensorn för partikelfiltret är igensotat, åtminstone delvis, så att den ger fel info till datorn som då stänger av laddtrycket intermittent. Kanske det borde räcka att plocka ner trycksensorn och rengöra den och slangarna från ev. sot?
Magnetventilen kan också vara "skum" (otät) men den klickar i.a.f. när jag sätter 12 volt till polerna. Det verkar vara denna magnetventil som styr westgateventilen och om den inte är 100 tät så öppnar westgate när den inte ska öppna.
Inga felkoder med ELM327 men dom här sensorerna/ventilerna kanske inte ger felkoder eller så är det inget fel på dem? De två som hittills är bytta har det inte varit nåt fel på, trots att "alla" sagt att det "brukar" vara dem det är fel på.
Finns det verkligen ingen schematisk bild över detta turbosystem och dess sensorer som visar vad och hur alla dessa sensorer och ventiler styrs och påverkar funktionen så att man kan göra en logisk felsökning?
av Dejan195
#1446401
Hände aldrig på min V60 D4 VEA, fick meddelandet ”Motorprestanda försämrats” när jag kört under korta stunder och det var kallt men aldrig att den vägrade gasa. De bytte EGR och har aldrig fått det meddelandet igen.

Däremot på morsans BMW 118d hände det att efter man kört 120 ett tag så slutade den helt fungera och tappade fart som du säger.
Där bytte de EGR och det fixade problemet.
av 164EOverdrive
#1446463
Ok, en sak som hela tiden kommer tillbaka är problem med partikelfiltret och jag börjar tro att det är detta som ställer till det för min motor, inga felkoder på denna dock.
Sannolikt är det fett sot och kondensvatten som bildas under motorns uppvärmningsfas som kläggar igen partikelfiltret och att detta "torkar upp", åtminstone delvis, under längre körning.
Symptomen är ju desamma som om man skulle plugga igen änden på avgasröret för att sedan ta bort pluggen.
Sen har vi förbränningsrester plus kondens (vevhusgaser) som matas in före turbon som senare sätter sig i intercooler och dess slangar och kläggar igen dessa.
Nog borde väl Volvo kunna bygga en motor som inte kläggar igen sig själv till döds?
Eller kunde de inte det och därför slutade tillverka såna?
av 164EOverdrive
#1463234
Har läst av MAF under körning och den visar runt 30-40 g/s vid 110 km/h. När jag ger full gas går värdet upp till ca. 210 g/s och turbon laddar fullt. Efter en stunds körning tappar motorn kraft och farten sjunker trots att farthållaren är inställd på 110. När jag då trycker gasen i botten visas inte mer än ca. 110 g/s och turbon laddar inte.
När jag kopplat ur MAF håller bilen hastigheten och turbon laddar vid alla tillfällen med fullgas.
Jag har rengjort MAF med elektronikrengöring utan resultat. Betyder detta att MAF är kass? Kan man mäta över polerna på MAF för att konstatera om den är hel eller inte?
av peckapecan
#1463259
Gör en felsökning med Vida, då får du också förslag på defekta komponenter
av William85
#1463474
Kan det vara någon av tryckgivarna antingen i insuget eller intercooler? Tycks minnas ha sett det som lösning i nån tråd med samma symptom
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]