Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toomten
#1444879
Hejsan ny i forumet och tänkte se om jag blir klokare här .
Gjorde något dumt och köpte mig en 2008 as v70 D5 stora motorn . Köpte bilen med startspärr problem. Fått till startspärren men problemet är att de börja med att obd uttaget vägrade känna igen datorn och har allt från srs dtc. Huv öppen låg kylarvätska broms fel parkerings fel lanpfel etc nu nu är obd uttaget helt dött kollat

I bland känner den inte av p läget heller och då låser nyckeln i låset. Jo i bland går rattlåset i och i bland inte när jag tar ut nyckeln

Börjar fundera om låset felar men enligt en på bilbolaget under hans 12 år har han aldrig behövt byta lås på en Volvo .

Någon som kan veta på ett ungefär va felet kan vara . Stort tack på förhand
Bilagor
0DB82FFE-DC20-45A2-9834-BF54F3833976.jpeg
0DB82FFE-DC20-45A2-9834-BF54F3833976.jpeg (483.47 KiB) Visad 1483 gånger
Användarvisningsbild
av johnnype
#1444881
Om nu OBD-uttaget är dött och det inte bara är en säkring så får man väl starkt misstänka CEM?

Kanske är läge att mäta upp CAN-bussen mellan noderna? Följ elschema och de moduler som bråkar, kanske finns en gemensam nämnare?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1444899
Det finns två säkringar till spänningsmatningen i OBD-II-uttaget. En före CEM och en i CEM. Däremot går själva kommunikationskanalerna till OBD direkt från CEM.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1445086
Ovanför passagerarfötterna, bakom handskfacket kan man säga.

ECU är en allmän beteckning för en styrenhet, vilken som helst.

CEM är den specifika modulen Central Electronic Module som är huvuddator och centralpunkt i CAN-nätet på denna bil.
av Toomten
#1445165
johnnype skrev: tis 11 maj 2021, 16:27 Ovanför passagerarfötterna, bakom handskfacket kan man säga.

ECU är en allmän beteckning för en styrenhet, vilken som helst.

CEM är den specifika modulen Central Electronic Module som är huvuddator och centralpunkt i CAN-nätet på denna bil.
Okey får kolla helt enkelt om cem skulle jävlas fela går den byta ut utan att koda eller måste man koda om den ?

Någon som vet på ett ungefär på cem de sitter säkring för obd etc
av Baselord
#1445541
Det kan inte vara så enkelt som ett dåligt batteri? Det kan ge alla möjliga knäppa symptom.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]